به گزارش پارس نیوز، 

ترامپ اگرچه تنها یک سال و نیم است قدرت را در کاخ سفید به دست گرفته، اما در طول همین زمان نسبتا کوتاه با اتخاذ سیاست ها و اقدامات یکجانبه گرایانه و عمدتا تحقیر آمیز در برابر بسیاری از کشورها حتی شرکا و متحدان اصلی واشنگتن، باعث شده موج وسیعی از اقدام های متقابل و مخالفت های جهانی علیه وی و آمریکا راه بیافتد.
در تازه ترین اقدام های متقابل در برابر اقدام یکجانبه آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه بر واردات کالا، توکیو به عنوان یکی از اصلی ترین متحدان و شرکای اقتصادی و تجاری واشنگتن، اعلام کرده تعرفه مربوط به صادرات آمریکا به ژاپن را افزایش خواهد و سازمان تجارت جهانی را نیز از این موضوع مطلع کرده است.
رسانه ژاپنی «ان اچ کی» گزارش داده که توکیو نمی تواند نسبت به اقدام آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه بر صادرات ژاپن به آن کشور بی تفاوت باشد و برای همین تعرفه هایی معادل تعرفه های واشنگتن به ارزش 409 میلیون دلار روی کالاهای وارداتی آمریکایی اعمال خواهد کرد.
ژاپن که به رغم مذاکرات فراوان با آمریکا، نتوانست این کشور را قانع کند دست از افزایش تعرفه ها بردارد، اکنون به تلافی جویی روی آورده است.
«یوشهیدا سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفته که این کشور هر اقدام لازم را بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی و برای حراست از منافع تجاری خود علیه آمریکا انجام می دهد.
سئول دیگر متحد آسیایی واشنگتن هم از رفتار و رویکردهای یکسویه کاخ سفید به ستوه آمده است.
وزارت تجارت، صنایع و انرژی کره جنوبی اخیرا در بیانیه ای اعلام کرد که رسما از آمریکا در باره «افزایش تعرفه برخی از کالاهای وارداتی از کره» به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.
بر پایه این بیانیه، دو کشور نزدیک سه ماه گفت وگو کرده اند، اما مشکل همچنان پابرجا است.
آمریکا در ماه های اخیر تعرفه واردات محصولاتی مانند لوازم خانگی و باتری خورشیدی را از کره جنوبی افزایش داده و این کشور نیز تهدید کرده اگر موضوع فیصله پیدا نکند، سالانه 480 میلیون دلار تعرفه هایی روی کالاهای وارداتی از آمریکا وضع خواهد کرد تا ضرری به همین میزان را جبران کند.
چینی ها هم به ترامپ ثابت کرده اند در نبرد تجاری تسلیم واشنگتن نمی شوند.
آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ، جنگ تجاری علیه چین نیز راه انداخت و تعرفه های سنگینی بر واردات گسترده از این کشور وضع کرد، اما پس از مقاومت و اقدام متقابل پکن، واشنگتن به سمت مذاکره برای پایان دان به جنگ تجاری و بازگرداندن قطار تجارت دو جانبه به ریل قبلی تغییر مسیر داد تا اینکه دیروز (شنبه) با صدور بیانیه ای مشترک، اعلام کردند بر سر کاهش تعرفه های تجاری توافق کرده اند.
متحدان اروپایی واشنگتن هم به شدت گله مندند تا جایی که رفتارهای ترامپ علیه توافق ها و قراردادهای بین المللی سیاسی، تجاری و اقتصادی سبب شده است نسبت به افق همکاری با آمریکا با توجه به شرایط جدید در کاخ سفید بسیار زیاد بدبین باشند.
ترامپ گرچه سال گذشته رسما تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از کشورهای مختلف به آمریکا را 10 تا 25 درصد افزایش داد، اما تهدید کشورها به اتخاذ اقدام متقابل و مشابه در مورد واردات کالاهای آمریکایی سبب شد عملا نتواند افزایش تعرفه ها را اجرا کند.
پس از فشارها و تهدیدهای صادر کنندگان اروپایی فولاد و آلومینیوم به آمریکا، سه شنبه هفته گذشته کاخ سفید ناچار شد اعلام کند، اعمال تعرفه های جدید واردات این دو فلز از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا برای 30 روز دیگر تعلیق می شود.
به هرحال، اروپایی ها که همچنان نگران اجرای افزایش تعرفه ها توسط آمریکا و دیگر اقدامات یکجانبه احتمالی ترامپ در آینده هستند، اعلام کرده اند در صورت اجرایی شدن آن، تلافی جویی می کنند.
کارنامه ترامپ در زیر پا گذاشتن قراردادهای بین المللی و جهانی از جمله خروج از پیمان شراکت ترانس-پاسیفیک، توافق آب و هوایی پاریس و اخیرا هم برجام امضا شده بین آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا با ایران در سال 2015 که اجرای آن با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل الزام آور شد، نمونه هایی از یکجانبه گرایی ها و اقدام های خودسرانه کاخ سفید است که جهانیان را به واکنش واداشته و بسیاری از متحدان واشنگتن را دست کم در برخی جبهه ها در مقابل آمریکا قرار داده است.
اروپام ** 1723** 1516