به گزارش پارس نیوز، 

یکی از معضلات اجتماعی که امروزه در جامعه ما وجود دارد دور زدن قانون توسط افراد سودجو‌ است. به گونه‌ای که افراد به شیوه‌ای قانونی، قانون را نقض می‌کنند و از فیلتر قانون با راهکارهای قانونی عبور می‌کنند! و در نبود سیستم‌های نظارتی این معضل بیشتر نمود پیدا می‌کند.

یکی از بارزترین مصادیق در این‌باره در کنار مراکز تعویض پلاک خودرو در تهران و شهرهای اقماری اطراف پایتخت رخ می‌دهد.

اگر گذری به این مراکز تعویض پلاک خودرو داشته باشید خواهید دید که به محض ورود شما به درب‌های ورودی این مراکز، افرادی به استقبالتان می‌آیند و این جمله را مکرر تکرار می‌کنند: «‌قولنامه نمره تهران دویست هزار تومان!»

در مرکز تعویض پلاک وردآورد یکی از همین افراد را صدا می‌زنم و از او توضیح می‌خواهم که معنای این جمله چیست؟ می‌گوید: «‌چون برای تعویض پلاک خودرو نیاز به آدرس منزل هست و نمره پلاک را هم بر اساس محل سکونت می‌دهند، لذا کسانی که ساکن شهرستان‌ها یا شهرهای اطراف تهران هستند و نمی‌خواهند پلاک خودروشان شماره غیر تهران باشد، ما برایشان قولنامه‌ای صوری درست می‌کنیم که مثلا این فرد ساکن در فلان محله تهران است، با ارایه این قولنامه صوری – شما بخوانید جعلی – راهنمایی و رانندگی پلاک خودرو شما را به نام تهران می‌زند!»

جالب است افراد متعددی در روز روشن و پیش روی مجریان قانون در مراکز انتظامی مبادرت به این کار می‌کنند و هیچ اراده‌ای هم برای برخورد با این معضل وجود ندارد. اما نکته قابل تامل اینجاست که به راستی نمره تهران چه امتیازی در مقایسه با نمره سایر شهرهای ایران دارد؟

یکی از دلالان معاملات خودرو به گزارشگر روزنامه کیهان چنین پاسخ می‌دهد: «خودرو نمره تهران چند امتیاز دارد، اولا کسانی که در کار قاچاق کالا – خصوصا مشروبات الکلی - در مناطق مرزی به تهران هستند تماما با خودرو نمره تهران مبادرت به حمل قاچاق می‌کنند، چون اگر با خودرو نمره مناطق مرزی در جاده‌های منتهی به تهران و خود شهر تهران تردد کنند احتمال گیر افتادنشان زیاد است ولی کسی به خودرو شماره تهران شک نمی‌کند! دوم اینکه خودرو نمره تهران در شهرستان‌ها بهتر و راحت‌تر فروش می‌رود و اغلب دلالان حرفه‌ای خودروهای فرسوده را با نمره تهران در شهرستان‌ها به راحتی آب می‌کنند و بسته به نوع و مدل ماشین از پانصد هزار به بالا قیمت خودرو نمره تهران در شهرستان‌ها بیشتر فروش می‌رود، ضمن اینکه برخی‌ها هم به کلاس آن توجه دارند، مثلا شهرستان که می‌روند وقتی نمره ماشینشان تهران است با‌کلاس‌تر دیده می‌شوند!»

در این میان سؤالات متعدد و بی‌پاسخی وجود دارد که به راستی چرا مجریان قانون این مشکل را حل نمی‌کنند و بساط این دلالی آن هم درست درب مراکز انتظامی تعویض پلاک خودرو را جمع نمی‌کنند و آیا بهتر نیست راهکار مناسب‌تری برای احراز هویت افراد در صحت و سقم محل سکونت‌شان پیدا کرد تا این بازی دلالی به پایان رسد؟


انتهای پیام/