به گزارش پارس نیوز، 

محمد جواد دهقانی تفتی روز پنجشنبه افزود: این مجوز ها برای ایجاد پالایشگاه، پتروشیمی، سوخت رسانی و ذخیره سازی صادر شده بود که به علت مطابقت نداشتن با اصول و قانون و مقررات شرکت های ملی نفت، گاز و صنایع پتروشیمی باطل شد.
وی ادامه داد: با لغو این قراردادها فضای مناسبی برای انجام فعالیت های جدید در این حوزه فراهم شد وهم اکنون طرح های مختلف در5 حوزه پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، ذخیره سازی و سوخت رسانی در حال انجام است که پیش بینی می شود بیش از 10 میلیارد دلار در این جزیره سرمایه گذاری شود.

** احداث 4 واحد پالایشگاهی در قشم
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی تصریح کرد: با تعیین ظرفیت منطقه آزاد قشم توسط وزارت نفت، مجوز ایجاد 4 پالایشگاه با خوراک نفت سنگین و فوق سنگین صادر شد که به سرمایه ای برابر با 22 هزار و 178 میلیارد ریال نیاز دارد.
دهقانی تفتی خاطر نشان کرد: اجرای طرح یکی از واحدها برای تولید 70 هزار بشکه قیر با 5 هزار و 548 میلیارد ریال هزینه کلی در سال 95 آغاز شد که تا کنون با یک هزار و 660 میلیارد ریال هزینه، 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی بیان داشت: یک واحد پالایشگاهی دیگر نیز با ظرفیت تولید 30 هزار بشکه قیر و برآورد اعتبار 3 هزار و 367 میلیارد ریال تا کنون 28 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که هم اکنون برای تغییر کاربری، فروش و انقال سهام آن اقدام شده است.
وی افزود: پالایشگاه تولید 40 هزار بشکه بنزین در روز با اعتبار 10 هزار و 114 میلیارد ریال تا کنون 5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که سازمان منطقه آزاد قشم جهت تامین منابع مالی آن با یک شرکت داخلی در حال مذاکره است.
وی تصریح کرد: اجرای واحد چهارم پالایشگاه جهت تولید 30 هزار بشکه قیر در روز نیز به اعتباری معادل 3 هزار و 149 میلیارد ریال نیاز دارد که به دلیل تمدید نشدن موافقت اصولی از طرف وزارت نفت و نیز تمدید نشدن مجوز فعالیت اقتصادی، اجرای این طرح متوقف مانده است.

**احداث چهار واحد پتروشیمی در جزیره
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی تصریح کرد: در حوزه پتروشیمی با رایزنی هایی که با وزارت نفت صورت گرفت 25 میلیون متر مکعب گاز در روز برای خوراک 4 واحد پتروشیمی و احداث واحدهای جانبی آن در این جزیره تخصیص داده شد.
دهقانی تفتی افزود: برای ایجاد این چهار واحد پتروشیمی 170 هزار و 435 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که هم اکنون در مرحله تهیه برنامه جامع و جانمایی قرار دارد.
وی یاد آور شد: گاز متان، پروپیلن، متانول و محصولات پایین دستی از جمله محصولات این واحدها است که پیشبینی می شود سالانه 6 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شود.

**ایجاد نیروگاه های سیکل ترکیبی و خورشیدی در قشم
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی اظهار داشت: طرح یک نیروگاه سیکل ترکیبی با توان تولید 500 مگاوات برق و 100 هزار متر مکعب آب شیرین در روز با سرمایه ای برابر با 386 میلیون یورو ارز و سه هزار و 550 میلیارد ریال در حال اجراست که تا کنون 31 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دهقانی تفتی افزود: یک نیروگاه سیکل ترکیبی دیگر نیز با همان ظرفیت توان تولید و با اعتبار 16 هزار و 950 میلیارد ریال هشت درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: در حوزه نیروگاه های پاک و تبدیل انرژی خورشیدی نیز تا کنون یک طرح با توان تولید 10 مگا وات برق و با هزینه 8 میلیون یورو به بهره برداری رسید.
وی خاطرنشان کرد: احداث 3 طرح نیروگاه خورشیدی دیگر نیز با توان 20،10 و 40 مگاوات و با سرمایه ای معادل 94 میلیون و 800 هزار یورو در دست اقدام است که تا کنون این نیروگاه ها جانمایی و تفاهمنامه فروش برق تولیدی آنان نیز اخذ شده است.

** ایجاد سایت ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی گفت: در حوزه ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی 2 واحد ذخیره سازی پیش بینی شده است که اجرای آنها حدود 750 میلیون یورو اعتبار نیاز دارد.
دهقانی تفتی افزود: یک واحد با ظرفیت ذخیره سازی 20 میلیون بشکه نفت خام و با اعتبار یکهزار و 135 میلیارد ریال تاکنون 34 درصد پیشرفت داشته است اما فعالیت های اجرایی آن به دلیل تغییر شرایط مالی و منابع خارجی به کندی صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: واحد ذخیره سازی فرآورده های نفتی نیز با ظرفیت 10 میلیون بشکه و با اعتبار 250 میلیون یورو در مرحله صدور مجوز فعالیت اقتصادی قرار دارد.

** ایجاد سایت سوخت رسانی به کشتی ها
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی تصریح کرد: یک واحد سوخت رسانی با ظرفیت 50 هزار تن و با اعتبار 485 میلیارد ریال در مرحله بهره برداری قرار دارد.
دهقانی تفتی افزود : مرحله دوم آن نیز با اعتباری برابر با 330 میلیارد ریال تا کنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که برای توسعه نیاز به تامین منابع مالی دارد و مذاکرات با سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حال انجام است.
وی ادامه داد: همچنین یک سایت سوخت رسانی با ظرفیت 500 هزار تن و با اعتبار 500 میلیون یورو به همراه تمام طرح های جانبی شامل ارائه 23 خدمت به کشتی ها از قبیل تعمیر، نگهداری و رفع نیازهای کشتی های ورودی از جمله آب آشامیدنی و تغذیه در دست بررسی است.
وی افزود: تامین مسائل بهداشتی و درمانی کشتی ها، کترینگ، جابجایی نفرات، گمرک، بازار، هتل، فرودگاه، بانک، ترانزیت و ترانسپورت از دیگر خدمات تدوین شده در این طرح است که عملیات اجرایی آن پس از تهیه طرح جامع و تامین منابع مالی آغاز می شود.
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی با اشاره به تغییر سوخت کشتی ها به LNG تا سال 2020 میلادی گفت: یک واحد LNG با ظرفیت تولید یکهزار تن در روز و با اعتبار 350 میلیون دلار در این جزیره ایجاد می شود که این طرح هم اکنون در مرحله تهیه طرح جامع و انتخاب سرمایه گذار قرار دارد.
دهقانی تفتی اذعان کرد: برای تخلیه خوراک طرح های ذکر شده و نیز بارگیری فرآورده های نفتی در قشم یک اسکله نفتی با اعتبار 2 هزار و 439 میلیارد ریال در سایت پالایشگاهی در منطقه صنعتی کاوه در حال اجراست.
دهقانی تفتی افزود: اجرای این اسکله تا کنون 44 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیش بینی می شود در خردادماه سال جاری به بهره برداری برسد.

** ایجاد خط انتقال گاز از بندرعباس به گَوَرزین
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی اظهارداشت: همچنین شرکت ملی گاز ایران برای تامین سوخت نیروگاه ها و تخصیص خوراک طرح خط انتقال گاز 30 اینچ و به طول 53 کیلومتر از بندرعباس به گَوَرزین را اجرا می کند که اجرای آن به یکهزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
دهقانی تفتی تصریح کرد: هم اکنون فعالیت های مقدماتی این طرح 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پس از اتمام مطالعات زیست محیطی برای عبور لوله از کف یا زیر دریا، در مدت 14 ماه به انجام می رسد.
وی ادامه داد: همچنین خط لوله انتقال گاز از میدان گازی گَوَرزین به منطقه های صنعتی سوزا و کاوه هر کدام به طول تقریبی 25 کیلومتر در مرحله مطالعه قرار دارد که برای اجرای آن به یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار نیاز است.
17 میدان نفت و گاز در جزیره قشم و حومه آن وجود دارد که 2 میدان در داخل جزیره و در نزدیکی روستاهای سَلَخ و گَوَرزین قرار دارد. هم اینک پالایشگاه گورزین 15 هزار بشکه نفت در روز تولید می کند.
جزیره قشم با وسعت یکهزار و 500 کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول 135 کیلومتر و عرض میانگین 11 کیلومتر در خلیج فارس گسترده شده است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک حدود یکهزار و 628 کیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت دارد.
7500/ 6048