به گزارش پارس نیوز، 

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین گردهمایی تشکل مردم نهاد دیده بان عدالت و شفافیت با این عبارت که مبارزه با فساد یک حق است، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی دوره دهم اگر چه نسبت به دوره‌های قبلی با انتقادهای بسیاری به لحاظ عملکردی مواجه است اما چند اقدام صورت گرفته از سوی این مجلس در برابر مبارزه با فساد قابل تأمل است.

وی افزود: قانون دسترسی عموم مردم به حقوق دریافتی مقامات، روسا و مدیران و انتشار آن به طور برخط از جمله این اقدام‌ها است که اجرای این قانون نیز در حال پیگیری است.

* تغییر رویه مجمع تشخیص مصلحت نظام

توکلی با اشاره به جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با دستور رهبری مجمع تشخیص مصلحت از گسترش به سمت تمرکز کارها حرکت خواهد کرد و بر این اساس نظارت بر امور  مختلف به مجموعه‌ای که از سوی این مجمع انتخاب می‌شوند و در عین حال نباید روسای قوا در آن قرار بگیرند سپرده می‌شود.

رییس دیده بان شفافیت و عدالت در ادامه گفت: مجمع تشخیص مصلحت بجای بررسی 770 بند سیاست‌های کلی در 39 موضوع مختلف از این پس بر روی چند مسئله مشخص از جمله بندهای اقتصاد مقاومتی تمرکز خواهد کرد.

* عملکرد تاسف‌بار بانک مرکزی درباره موسسات غیرمجاز

وی با اشاره به عملکرد موفق دیده بان شفافیت و عدالت در بررسی موضوع‌ها گفت: عملکرد بانک مرکزی در خصوص موسسه‌های غیر مجازی همچون ثامن الحجج و میزان اگر چه تأسف بار است اما ادغام موسسه ثامن در بانک انصار ظرف مدت 15 روز با اعتقاد و ایمان عده ای از جوانان متدین نشان داد که نه تنها مشکلات را می‌توان برطرف کرد بلکه به بهبود دخل و خرج موسسه ثامن نیز افزوده شده است.

توکلی با این عنوان که ربا یک پول نجس در سیستم بانکی است ، افزود:عنوان می‌شود که ارقامی چند صد میلیارد تومانی به عنوان تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی و اقتصادی تخصیص داده شده در حالی که 70 درصد از این تسهیلات ناشی از تسهیلات معوق متورم شده در دوره‌های قبلی است که با تسهیلات جدید بخشی از آن تهاتر می‌شود. بنابراین 70 درصد از این ارقام که به عنوان تسهیلات بانکی عنوان می‌شود پوچ است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر مردم بخواهند می‌توان بر مشکلات فائق آمد افزود:همکاری و تعامل با دولت در حالی ادامه دارد که با توجه به عیب‌ها و نواقصی که وجود دارد نسبت به رفع آن‌ها هشدار داده می‌شود.

انتهای پیام/