به گزارش پارس به نقل از ایسنا، درمراسم رونمایی از۳۹; استانداردهای شبکه اختصاصی دولت و سرویس های ملی۳۹; که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهوری، سرپرست مرکز ICT و امنیت نهاد ریاست جمهوری، مدیران سازمان ملی استاندارد و هیاتی از مدیران سازمان نظام صنفی رایانه ای برگزار شد، از ۱۵استاندارد فاوا در شبکه اختصاصی دولت رونمایی شد.

در این مراسم، تلاش های سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان ارائه کننده این استانداردها، مورد تقدیر ویژه نهاد ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد قرار گرفت و بر نقش کلیدی بخش خصوصی فاوا در پیشبرد اهداف دولت الکترونیکی تاکید شد.

حمید بقایی طی این مراسم که در محل مدیریت اجرایی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اجرای دولت الکترونیکی را یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت نهم و دهم خواند و گفت: « افزایش نقاط ارتباطی در شبکه اختصاصی دولت و استانداردسازی بدنه آن، به عنوان نمونه ای از دستاوردهای دولت در زمینه توجه به دولت الکترونیکی است که در این راه باید از تلاش ها و توجه بخش خصوصی و به ویژه سازمان نظام صنفی رایانه ای و سازمان ملی استاندارد تشکر کرد. »

بقایی با اشاره به اینکه دولت، چاره ای جز الکترونیکی شدن ندارد، ادامه داد: « دیگر نیازی به مکلف کردن دستگاه ها برای پیشروی به سمت دولت الکترونیکی نیست؛ خوشبختانه تمامی سازمان ها بودجه مشخصی برای فناوری اطلاعات دارند که باید به شکل صحیح مورد استفاده قرار گیرد. »

او عملیاتی کردن شبکه اختصاصی دولت را یک امر ذاتی و هویت بخش در مجموعه های اداری دانست و افزود: « دستگاه های دولتی تمایل دارند بخش عمده ای از خدمات خود در شبکه ملی دولت پایه گذاری کنند به همین دلیل وضع استانداردها و حفظ امنیت در این شبکه، اهمیت بسیاری دارد. »

در ادامه این مراسم، نظام الدین برزگری - رییس سازمان ملی استاندارد ایران - با بیان این که فاوا بحث دولت الکترونیکی را دگرگون کرده، گفت: در رابطه با رایانه و تجهیزات فناوری اطلاعات و فراوری داده، تاکنون ۸۵۳ عنوان استاندارد تدوین شده است که باید توسط تمامی دستگاه ها اجرایی شود. ما معتقدیم بدون بکاربردن فناوری اطلاعات و ارتباطات نمی توان به اهداف سال ۱۴۰۴ رسید.

برزگری با اشاره به نقش سازمان نظام صنفی رایانه ای برای پیشبرد استانداردها در شبکه اختصاصی دولت تاکید کرد: این سازمان توانست فعالیت بسیار خوبی در تهیه ۶۳ استاندارد فاوا در شبکه اختصاصی دولت داشته باشد که ۱۵ استاندارد ICT اکنون رونمایی می شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد با تشکر از زحمات آزاده داننده و کاظم آیت الهی در این خصوصی گفت: « به کمک حمایت های روسای سازمان نظام صنفی رایانه ای توانستیم این استانداردها را ارائه کنیم؛ امیدواریم همکاری سه جانبه استاندارد با این سازمان و مرکز فاوای نهاد رئیس جمهوری همچنان ادامه یابد. »

در ادامه کاظم آیت الهی - رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور - ضمن ابراز خرسندی از همکاری سه جانبه نظام صنفی با سازمان ملی استاندارد و نهاد ریاست جمهوری، دررابطه با شبکه اختصاصی دولت گفت: « خوشحالیم که بخش خصوصی توانست اثبات کند اعتلای حرکت با زیرساخت دانش محور میسر می شود و تنها راه توسعه پایدار توجه به ICT است. »

آیت الهی با قدردانی از زحمات آزاده داننده در مسیر تدوین این استانداردها ادامه داد: « امیدواریم با توان مضاعف بتوانیم شاهد رونمایی از باقی استاندارهای فاوا در این شبکه باشیم. »

همچنین نایب رئیس اول سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، در تشریح تدوین استانداردهای فاوا و مدیریت در شبکه اختصاصی دولت گفت: « این پروژه در چهار مرحله پیش رفت. در مرحله اول، استانداردهای فاوا در دو بعد داخلی و بین المللی مورد مطالعه قرار گرفتند. نقطه عطف این پروژه، در مرحله دوم بود که طی آن استانداردهای شبکه دولت نیازسنجی شد. »

آزاده داننده با اشاره به حجم مطالعات صورت گرفته در این پروژه ادامه داد: « ۲۷۰۰ استاندارد بین المللی این حوزه را مورد بررسی قرار دادیم و به دنبال متدولوژی خاصی بودیم که رویکرد خاص شبکه دولت را تامین کند؛ چراکه شبکه دولت زیرساختی برای مجموعه تعاملات دولت و در واقع زیرساختی برای خدمات دولت الکترونیکی است ؛ اختلال در این زیرساخت، اختلال در شیوه زندگی مصرف کنندگان است. »

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران به عنوان مدیر پروژه تدوین استانداردهای فاوای شبکه اختصاصی دولت ادامه داد: « با این نگاه مدل" شایستگی اعتماد برای شبکه دولت و خدمات الکترونیکی" در این شبکه شناسایی و بومی شد؛ عمده این استانداردها که به چرخه حیات این شبکه توجه کرده و رفتار بازیگران شبکه را مدنظر قرار می دهد. »

به گفته داننده، دستاورد مهم این پروژه در کنار معرفی استانداردها، مناسبات و فضای نهادی - سازمانی بود که ایجاد شد. امروز شروع راه بزرگ ایجاد ظریفت های لازم برای اجرای این استانداردها است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با تاکید براینکه حضور تامین کنندگان خصوصی برای پیشبرد شبکه اختصاصی دولت ضرورت دارد، گفت: « شبکه دولت که پیش از این توسط مرکز فاوا نهاد ریاست جمهوری صورت گرفت با این رشد شتابنده هم اکنون باید از طریق مجموعه ای از تامین کنندگان خصوصی و بازیگران دولتی پیش رفته و توسعه یابد. با این فرایند، نقش مرکز فاوا هم در رابطه با شبکه دولت تغییر می کند و بیشتر نقش نظارت و تنظیم رفتار بازیگران این عرصه را می یابد. »

همچنین، حسن چیتی - سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت رئیس جمهوری- با اشاره به لزوم تدوین استانداردها در شبکه اختصاصی دولت گفت: « طبق برنامه، ضرورت دارد تمامی مبادلات و مکاتبات دولت در این شبکه صورت گیرد، بنابراین رعایت پروتکل های مشخصی در این شبکه اهمیت فراوانی دارد. »

او افزود: « پس از راه اندازی این شبکه در سال ۷۶، طی یک بلوغ سازمانی، شبکه اختصاصی دولت در سال ۸۷ مورد بازنگری و تکمیل قرار گرفت و ما توانستیم تعداد نقاط ارتباطی این شبکه را به ۳۲۰۰ نقطه در کشور برسانیم اما این تعداد مطلوب ما نیست و قصد داریم با همکاری وزارت ارتباطات و شورای امنیت ملی این تعداد را به ۵۵۰۰ نقطه برسانیم. »

چیتی بااشاره به همکاری سازمان نظام صنفی رایانه ای و سازمان ملی استاندارد، در این رابطه گفت: « این شبکه برای کاراتر شدن و کنترل هزینه ها، همواره نیازمند استانداردهای مختلف است و خوشبختانه با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه ای و سازمان ملی استاندارد، این امر فراهم شده است. »

او با تشکر از تلاش های صورت گرفته، از سازمان ملی استاندارد و سازمان نظام صنفی رایانه ای خواست که برای اجرای فاز دوم این همکاری آماده باشند.