به گزارش پارس نیوز، 

یک کارشناس بازار کار گفت: مسکن یکی از مشکلات اساسی جامعه کارگری محسوب می‌شود و به دلیل اینکه غالب کارگران فاقد مسکن هستند، بخش زیادی از حقوق کارگران صرف هزینه مسکن می‌شود.

مسکن کارگری یکی از وعده‌های دولت است که قرار بود ۴ سال گذشته همزمان با روز کارگر برای تامین مسکن این اقشار اجرایی شود، که حال با وجود گذشت این مدت و هزینه بالای تامین مسکن برای خانوار‌های کارگری خبری از اجرایی شدن آن نیست.

براین اساس در حال حاضر تعداد جمعیت کارگران بالغ بر ۱۳ میلیون نفر برآورد می‌شود که با احتساب اعضای خانواده، حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

طرح مسکن کارگری یا مسکن امید همزمان با طرح مسکن اجتماعی از سوی دولت مطرح شد و قرار شد تا با هدف تامین مسکن اقشار کم درآمد این پروژه اجرایی شود، که گویا مسکن کارگری به طور کل از سوی مسئولین ذی ربط به فراموشی سپرده شده و تلاش هر چند بی ثمر برای اجرایی کردن مسکن اجتماعی صورت گرفته که هنوز به نتیجه نرسیده است.

در این بین مسئولین در وزارت کار نیز وعده تحقق مسکن کارگری برای تامین مسکن این قشر را داده بودند کهبا وجود خبر‌های مبنی بر برنامه ریزی برای اجرایی شدن آن از سال ۹۳، ولی تا کنون قدمی برای تحقق این امر برداشته نشده است.

به علاوه هر سال با وجود گذشت زمان تحقق وعده ایجاد مسکن کارگری و نحوه احداث، واگذاری آن مطرح می‌شود، ولی در واقعیت هیچ اثری از آن وجود ندارد.

در رابطه با اهمیت ایجاد مسکن کارگری برای این قشر محسن اطهاری کارشناس بازار کار گفت: مسکن یکی از مشکلات اساسی جامعه کارگری محسوب می‌شود و به دلیل اینکه غالب کارگران فاقد مسکن هستند، بخش زیادی از حقوق کارگران صرف هزینه مسکن می‌شود.

وی در ادامه افزود: بر اساس قانون اساسی دولت باید زمینه خانه دار کردن اقشار نیازمند جامعه را فراهم کند؛ بنابراین انتظار داریم تا دولت زمینه تامین مسکن کارگران به عنوان اقشار کم بضاعت جامعه را فراهم کند.

این کارشناس بازار کار درباره سهم مسکن از سبد هزینه کارگران بیان کرد: بر اساس محاسبات انجام شده از هزینه اقلام خوراکی و غیرخوراکی در سبد معیشت خانوار، سهم هزینه مسکن از سبد معیشت در نقاط مختلف کشور نوسانات زیادی دارد، اما به طور میانگین حداقل حدود ۳۷ درصد از هزینه کارگران در ماه به مسکن اختصاص دارد.

براساس این گزارش، طرح‌های تامین مسکن کارگران متاسفانه تا امروز در حد شعار باقی مانده و هیچ اقدام موثری در این زمینه برداشته نشده است و امید می‌رود دولت با توجه به اهمیت این موضوع هر چه سریع‌تر مراحل رسیدن به این امر را محقق کند.

انتهای پیام/