به گزارش پارس نیوز، 

مدیر عامل گروه طرح و ساخت هنگام و متولی پروژه کشتگاه خورشیدی ارگانیا در این مراسم که در آن مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید، استاندار گلستان و نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، گفت: این پروژه در دو مرحله با مجموع اعتبار 93 میلیارد ریال که 40 میلیارد ریال آن از محل تسهیلات صندوق کارآفرینی امید تامین شده اجرا می شود و برای تعداد 169 نفر شغل ایجاد می کند.
حمید رضا احراری افزود: مرحله اول این مجموعه که شامل کشتگاه خورشیدی و خشک کردن میوه ها است، ظرفیت تولید سالانه 194 تن میوه خشک ارگانیگ را دارد که 90 درصد آن صادر می شود.
وی گفت: در این مرحله که با هزینه 67 میلیارد ریال و اشتفالزایی 120 نفر افتتاح می شود، 130 دستگاه خشک کن میوه خورشیدی ساخته و نصب شده است.
احراری اضافه کرد: علاوه بر تولید میوه خشک که از 1200 تا 1300 تن میوه تر به دست می آید، برخی فرآورده های دیگر مانند سرکه سیب و انواع مرباهای ارگانیگ با استفاده از مواد نگهدارنده طبیعی از جمله عسل نیز تولید می شود.
وی گفت: مرحله نخست این مجموعه در زمینی به مساحت 28 هزار و 500 مترمربع احداث شده و مرحله دوم این مجموعه که تولید برق خورشیدی به مقدار 200 کیلووات برق مورد نیاز این مجموعه است در زمینی به مساحت 42 هزار متر مربع با هزینه 25 میلیارد ریال در چهار ماه آینده احداث می شود.
احراری افزود: نصب دستگاه آب شیرین کن خورشیدی به مقدار 2 هزار لیتر و یک تصفیه خانه خورشیدی با ظرفیت 15 هزار لیتر از دیگر طرح های فاز اول این مجموعه است.
به گزارش ایرنا، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این مراسم گفت: در سال های اخیر طرح های خوبی در این شهرستان کلنگ زنی شده که طرح گلخانه خوجملی با چهار هزار میلیارد ریال و پروژه زنجیره تولید مرغ تخمگذار و مرغ مادر با هزینه سه هزار میلیارد ریال از جمله آنها است.
عبدالقدیر کریمی افزود: طرح پرورش کروکودیل نیز تا یک ماه آینده در این شهرستان راه اندازی می شود.
وی با بیان اینکه طرح های توسعه ای این شهرستان با محوریت روستاها پیگیری و اجرا می شود، گفت: تهیه شناسنامه روستایی با محوریت اقتصاد مقاومتی، اجرای طرح هر روستا یک طرح عمرانی، توسعه کشت های گلخانه ای در مقیاس کوچک، احداث بازارچه های روستایی، بوم گردی و توسعه فضای سبز از جمله این طرح ها است.
وی توجه به صنایع دستی ، پرورش شیلات و طیور را از دیگر طرح های توسعه روستایی در شهرستان گنبدکاووس ذکر کرد.
شهرستان گنبدکاووس بابیش از 350 هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است و بخش داشلی برون که روستای دوزاولوم به عنوان محل اجرای طرح کشتگاه خورشیدی از توابع آن محسوب می شود، در جوار مرز ایران و ترکمنستان واقع است.