به گزارش پارس نیوز، 

 شاهپور علایی مقدم روز جمعه در نشست جمع بندی و نتایج بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از مزارع و طرح های بخش کشاورزی خراسان جنوبی افزود: یکی از سیاست های امور عشایری این است که به عشایر کمک فوری کند و بیشتر توجه ما در کوتاه مدت است.
وی بیان کرد: این رقم برای آبرسانی سیار، خرید و تجیهز آبرسانی، تکمیل پروژه های زودبازده، اختصاص یارانه برای علوفه، بیمه اجتماعی و بیمه دام در نظر گرفته شد که بیمه ها از ضروریات عشایر است در غیر اینصورت با مشکل مواجه می شویم.
قائم مقام سازمان امور عشایری گفت: روزانه هفت میلیون و 200 هزار لیتر آب به خارج روستا و شهر (حوزه عشایری) آبرسانی می شود که این موضوع مورد توجه واقع شود.
وی با بیان اینکه عشایر و دام آنها در تهدید هستند افزود: وضعیت آب آشامیدنی همچنین آب شرب دام در مناطق مختلف بسیار اسفناک است و باید هرچه زودتر فکری به حال آنها بشود.
علایی مقدم بیان کرد: در بحث مجلس، اجرایی شدن ماده 27 قانون برنامه ششم، ارتقای سالانه پنج درصد برنامه های عشایر باید محقق شود و در برنامه پنجم یکبار اما برنامه ششم 17 بار از عشایر نام برده شده و ایراد کار این است که این قانون باید منابع اعتباری داشته باشد.
وی گفت: براساس توافقی که در شورای عالی عشایر داشتیم قرار بود 10 دستگاه ماشین آلات آبرسانی به عشایر استان مرزی خراسان جنوبی تامین شود که دستگاه ها آماده شده و به زودی تحویل استان می شود.
وی اظهار کرد: در بازدیدی که از منطقه عشایری درمیان داشتیم قول دادیم انتقال آب به این منطقه را انجام دهیم.
قائم مقام سازمان امور عشایری افزود: بیشترین اثر آنی خشکسالی در جامعه عشایری است زیرا عشایر وابسته به مرتع هستند و اگر علوفه نداشته باشند نه تنها نتوانستیم اشتغال اضافه ایجاد کنیم که از زندگی آنها صیانت نکرده ایم و خراسان جنوبی نیز از این قضییه مستثنی نیست.
وی بیان کرد: سال زراعی جاری در کشور 44 درصد کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل داریم که به ازای هر میلیمتر یک هکتار علوفه مراتع کم می شود.
وی گفت: در برنامه ششم توسعه باید 100 هزار خانوار عشایر کشور از طریق پنل های خورشیدی و انرژی های نو از نعمت برق بهره مند شوند و اکنون سازمان استاندارد جلوی توزیع پنل های خورشیدی را گرفته در حالیکه 85 درصد هزینه این پنل ها بلاعوض و مابقی را عشایر پرداخت می کنند.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از معاونان وزرا روز چهارشنبه وارد بیرجند شدند و در هیات های جداگانه از بخش کشاورزی شهرستان های مختلف استان خراسان جنوبی بازدید کردند.
خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد و کشاورزی بخش اصلی اقتصاد این استان مرزی را به خود اختصاص داده است.
کم آبی ناشی از کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی متوالی و کاهش سفره های آب زیرزمینی از چالش های این استان است و تغییر الگوی کشت و بهبود روش های آبیاری از الزامات و روش های مقابله موثر با این چالش به شمار می رود که نیازمند حمایت همه جانبه دولت و مجلس است.