به گزارش پارس نیوز، 

برای رسیدن به سرچشمه جلیسان باید دل به جاده جنگلی و سرسبز اما خاکی و صعب العبور تودارک زد. در میانه این راه آبشار معروف تودارک به ارتفاع 7 متر واقع است که از دل صخره‌ها و کوه‌ها سرازیر می‌شود و منظره‌ای بس شگرف و فوق‌العاده را برای بازدید‌کنندگان به ارمغان می‌آورد.
با گذشتن از کنار این آبشار زیبا به راه خود ادامه می دهیم و وارد جنگل انبوه شمشادها می شویم که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل شیوع آفت شب‌پره تمامی آنها ایستاده سوخته اند و منظره بسیار دلخراشی را به تصویر کشیده اند.
سرانجام به چشمه جلیسان می رسیم جایی که کارگران در حال لوله گذاری در دل خاک با ابتدایی ترین وسایل هستند.
رییس شورای روستای شبخسکول در حاشیه بازدید از این پروژه به خبرنگار ایرنا گفت : این پروژه از 15 سال پیش با هماهنگی آب و فاضلاب روستایی و گرفتن استعلام از اداره کشاورزی و ثبت اسناد آغاز شد و پس از نقشه برداری قرار بود اعتبارات لازم در این زمینه تخصیص یابد اما به دلایلی این اتفاق صورت نگرفت.
مختار ساجدی به پیگیری های مستمر در طول این سال ها اشاره کرد و افزود : سرانجام در سال گذشته بار دیگر این پروژه در دستور کار قرار گرفت که در این راستا شورا اقدام به خرید زمین جهت احداث منبع آب به گنجایش 300 هزار لیتر نمود و هم اکنون این منبع آماده آبگیری است.
وی طول مسیر لوله گذاری را 17 کیلومتر عنوان کرد و اظهار داشت : تاکنون بیش از یک کیلومتر لوله گذاری صورت گرفته که با انتقال آب این چشمه به پایین دست ، مشکل تامین آب آشامیدنی پنج روستای بازار محله ، لشتو ، شبخسکول ، تلوسر محله و نور آباد با یکهزار خانوار برطرف خواهد شد.
ساجدی خاطرنشان کرد : بخشی از لوله گذاری ها از کنار جاده و بخش دیگری از دل جنگل صورت گرفته و تلاش شده تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.
وی اعتبار مورد نیاز برای این پروژه را حدود 3 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : فقط برای حفاری و لوله گذاری مبلغ 400 میلیون تومان اعتبار نیاز است که یکصد میلیون تومان آن را شورای پنج روستا متقبل شده اند.
وی خواستار تعامل و همکاری بیشتر دستگاه ها برای تامین اعتبار این پروژه شد و تصریح کرد : در صورتی که اعتبار مورد نیاز تخصیص نیابد بار دیگر این پروژه متوقف خواهد شد و تمامی زحمات صورت گرفته در این سال ها از بین خواهد رفت.
یکی از اهالی روستای لشتو درباره مشکلات آب آشامیدنی این منطقه به خبرنگار ایرنا گفت : لوله گذاری های صورت گرفته در این منطقه بسیار قدیمی است و در بیشتر مواقع دچار شکستگی شده که همین مسئله موجب گل آلود شدن آب آشامیدنی روستاهای منطقه می شود.
حسن اسماعیل پور با اشاره به حضور خوش نشین ها در این منطقه ، افزود : آنها پس از ساختن ویلا در ارتفاعات ، برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود اقدام به نصب پمپ آب می کنند که موجب کم شدن فشار آب در روستاهای پایین دست می شود.
وی اظهار داشت : انتقال آب از چشمه جلیسان اقدامی ارزشمند است که توسط شورای پنج روستای منطقه صورت می گیرد و امیدواریم پس از اتمام این پروژه به وضعیت خطوط انتقال آب نیز رسیدگی شود.
به گفته اسماعیل پور ، باید جلوی ساخت و سازهای بی رویه در این منطقه گرفته شود تا پروژه مذکور پاسخگوی نیاز مردم منطقه باشد.
وی یادآور شد : مردم منطقه نهایت همکاری را با مسئولان امر برای این پروژه خواهند داشت و امیدواریم با تامین اعتبار به نتیجه مطلوب برسد.
بخشدار مرکزی تنکابن نیز پیش از این سلامت مردم را خط قرمز دولت تدبیر و امید عنوان کرده بود و گفت که در حوزه آب روستایی باید یک نهاد متولی امر باشد تا مشکلات موجود به حداقل برسد.
رضا آقاگلی نداشتن دستگاه کلرزن در قرن بیست و یکم را فاجعه بار دانست و افزود : در بسیاری از روستاها حتی کلرزنی صورت نمی گیرد و مردم نسبت به این موضوع بسیار نگران هستند.
وی خاطرنشان کرد : هم اکنون کلر زنی آب جزء دغدغه اصلی در این زمینه است و باید نظارت های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
آقاگلی به عدم حفاظت از مجتمع های آبرسانی نیز اشاره کرد و بیان داشت : متاسفانه هیچگونه مراقبت و حفاظت از مجتمع های آبرسانی در منطقه صورت نمی گیرد و اقدامات خطرناک برخی افراد می تواند فاجعه ای به همراه داشته باشد.
وی یادآور شد : پروژه انتقال آب چشمه جلیسان بدون حمایت های دولت به سرانجام نخواهد رسید و امیدواریم این امر هرچه سریعتر محقق گردد.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان تنکابن در گفت و گویی کوتاه به خبرنگار ایرنا گفت : پروژه انتقال آب از چشمه جلیسان به روستاهای پایین دست یکی از پروژه های در حال اجراست تا مشکل ساکنان آن منطقه چه بومی و چه غیر بومی برطرف گردد.
وحید نحوی افزود : لوله های مورد نیاز برای عملیات لوله گذاری این پروژه تحویل پیمانکار شده و هم اکنون شاهد اجرای آن هستیم.
وی بدون اعلام اعتبار مورد نیاز برای این پروژه اظهار داشت: در تلاش هستیم اعتبار مورد نیاز این پروژه را جذب نماییم تا روند اجرایی آن متوقف نگردد.
شهرستان 165 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
/1602/7513/1899