به گزارش پارس به نقل از روزنامه قطری پنینسولا، بانک ملی قطر در گزارشی اعلام کرد درحالی که برآورد قیمت نفت در سال ٢٠١٥، ٥٦ دلار برای هر بشکه بوده است، انتظار می رود میانگین قیمت نفت در سال ٢٠١٦ به ٦٤ دلار برای هر بشکه برسد.

قیمت نفت در بازارهای جهانی از زمان سقوط قیمتها در ماه ژانویه تاکنون ٣٣ درصد افزایش داشته است.

بانک ملی قطر در گزارشی به دنبال عامل اصلی بازیابی قیمت نفت بوده، گزارشی که نشان می‌دهد رشد تقاضا از اصلی‌ترین عوامل رشد اخیر قیمت نفت است، هرچند که مازاد عرضه نیز مهمترین عامل سقوط ٦٠ درصدی قیمت نفت در نیمه دوم سال ٢٠١٤ تشخیص داده شده است.

نتایح این تحقيق نشان می دهد بازیابی قیمت نفت هنوز ادامه خواهد داشت، زیرا  ممکن است بازار در آینده همچنان با کاهش عرضه روبرو شود. به همین دلیل، انتظار می‌رود میانگین قیمت نفت تا سال ٢٠١٦ به ٦٤ دلار برای هر بشکه برسد.

براساس این گزارش، دو عامل عرضه و تقاضا برای سقوط قیمت نفت در نیمه نخست امسال تاثیرگذار بوده‌اند. هرچند که آمارها نشان می‌دهد عرضه نفت از سوی کشورهای غیر اوپک بدون تغییر باقی می ماند.

این درحالی است که آژانس بین المللی انرژی (آی یی ای) اعلام کرده است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حال تولید نفت در بالاترین سطح سه سال اخیر است.

تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که اوپک در ماه مه تولید خود را به بالاترین سطح از اوت ٢٠١٢ تاکنون رسانده است.

براساس اعلام آژانس، تولید نفت اوپک در ماه مه با اندکی افزایش نسبت به ماه گذشته به ٣١ میلیون و ٣٣٠ هزار بشکه در روز رسیده و عربستان سعودی، عراق و امارات متحده عربی هم اکنون در بالاترین سطوح ممکن به تولید نفت می پردازند که این موضوع تولید نفت اوپک را بیشتر از یک میلیون بشکه فراتر از سقف مورد توافق برای تولید نفت قرار داده است.

وزیران نفت کشورهای عضو اوپک هفته گذشته توافق کردند که سقف تولید این سازمان را بدون تغییر حفظ کنند و اعلام کردند که بهبود وضع اقتصادی جهان و رشد تقاضای جهانی نفت، تداوم تولید نفت در سطح کنونی را توجیه پذیر می کند.

 اوپک در گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد که مجموع تولید نفت این سازمان در ماه مه، ٣٠ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز بوده است و تعدادی از اعضا در این مدت با رشد تولید روبرو بوده اند که بالاترین مقدار رشد تولید در اختیار عراق و امارات بوده است.

پیشتر از سوی بازار امیدواری هایی وجود داشت که اوپک با کاهش تولید نفت از قیمتهای بالاتر حمایت کند، قیمتهایی که از دوران اوج ١١٤ دلاری در هر بشکه پارسال، اکنون به حدود ٦٥ دلار برای هربشکه رسیده است.