به گزارش پارس نیوز، 

بخش اعظمی از گلایه و انتقاد کارگران در تجمع امروز به تصویب بند «ز» تبصره ۷ بودجه سال ۱۳۹۷ اختصاص داشت که مجوز واریز منابع درمان سازمان تامین اجتماعی به خزانه کشور را صادر می‌کند.

این مصوبه سال گذشته از تصویب مجلس گذشت و علیرغم اعتراض جامعه کارگری و استمداد از شورای نگهبان برای مخالفت با مصوبه مذکور، شورای نگهبان این مصوبه را تایید کرد و خلاف شرع ندانست.

فعالان کارگری بارها اعلام کرده‌اند که منابع تامین اجتماعی حق الناس و بین النسلی است و بر این اساس مخالف واریز حق بیمه‌های کارگران به خزانه کشور هستند.

علی خدایی – رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران – در این باره به ایسنا گفت: مصوبه بند «ز» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ بدون رضایت کارگران به تصویب رسیده و به منزله تملک مال غیر است.

به گفته وی این مصوبه، موضوع استقلال سازمان تامین اجتماعی و از حیاتی‌ترین مسایل جامعه کارگری است و آینده کارگران می‌تواند با چنین تبصره‌ها، سیاست‌ها و تصمیماتی از بین برود.

به گفته خدایی، وزارت بهداشت بعد از اجرای طرح تحول سلامت با کاهش شدید بودجه مواجه شده ولی به جای اذعان به شکست طرح تلاش می‌کند تا منابع مورد نیاز خود را برای ادامه طرح از بخش‌های دیگر تامین کند؛ لذا این پولی که از عرق جبین کارگران به دست آمده صرف طرح سلامت وزارت بهداشت خواهد شد.

موضوع همسان‌سازی حقوق کارگران و بازنشستگان از دیگر خواسته‌های کارگران در تجمع امروز بود.

علیرضا محجوب ـ دبیرکل خانه کارگر و نماینده مجلس شورای اسلامی – نیز با حضور در جمع امروز کارگران گفت: برنامه ششم توسعه بر لزوم همسان‌سازی یا همانندسازی تاکید کرده و ما امیدواریم که با توجه به قول مساعد سخنگوی دولت، این طرح هرچه سریعتر عملیاتی شود.

حسن صادقی – رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری – نیز تشکیل کمیته‌ای کارشناسی به منظور ارائه فرمولی برای همسان‌سازی حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان را از وزارت کار خواستار شد.

توجه به امنیت شغلی، معیشت و حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان، اصلاح ماده ۷ قانون کار و دیگر قوانین حمایتی از کارگر، صیانت از نیروی کار و حمایت از تولید و کالای ایرانی از دیگر شعارها و مطالبات کارگران در تجمع امروز برابر خانه کارگر بود.

در حالی که سال گذشته مجوز راهپیمایی کارگران در روز کارگر صادر شده بود امسال ظاهرا وزارت کشور این خواسته را نپذیرفته است؛ چنانچه حسن صادقی – رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری – در سخنرانی امروز خود گفت: “این چه منطقی است که به کارگران در روز خودشان؛ مجوزی برای راهپیمایی و بیان خواسته‌ها و مطالباتشان نمی‌دهند؟”

به گزارش ایسنا، یازدهم اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر نام گرفته که در ایران به نام روز کارگر شناخته می‌شود. اتحادیه‌های بزرگ کارگری در بسیاری از کشورهای جهان همه ساله روز اول ماه مه را با برگزاری جشن‌ها و راهپیمایی‌های خیابانی برگزار و مطالبات خود را مطرح می‌کنند.

در تقویم ایرانیان نیز پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه به عنوان هفته کارگر نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/