به گزارش پارس نیوز، 

علی اوسط هاشمی مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در حاشیه بازدید از یکی از شرکت های بزرگ‌ لبنی، اظهارکرد: از ابتدای طرح خرید حمایتی تا کنون ۶۹۵ هزارتن شیر خام از دامداران خریداری شده است، این امر از خروج نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار ارزِ ناشی از واردات شیر خشک و خامه  جلوگیری کرده است.

وی افزود: با اجرای خرید حمایتی شیر خام از دامداران به دنبال آن هستیم که‌ قیمت شیر را به حدی برسانیم که هیچ تولید کننده ای نسبت به آینده تولید ناامید نشود.

هاشمی با اشاره به اینکه بازار بی دوام حیات ندارد،گفت:هر شرکتی که در مسیر کاهش واردات، خروج ارز،تولید نو و‌ افزایش صادرات گام بردارد،از آن واحد تولیدی حمایت خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی ادامه داد: اجرای طرح خرید توافقی شیر خام از سال ۹۳ تا به امروز تاثیر بسزایی در تثبیت قیمت شیر خام در بازار داشته است.

وی میزان واردات کره را ۴۵هزارتن اعلام کرد و افزود: سالانه برای این میزان واردات ۳۵۰میلیون دلار، ارز از کشور خارج می‌شود که امیدواریم در این زمینه به خوداتکایی برسیم.

معاون وزیر جهاد با اشاره به اینکه کره مصرفی کشور به دو شکل سویت(شیرین) و لاکتیکی است، بیان کرد: کره شیرین حداکثر یک ماه ماندگاری دارد که به منظور بالا بردن ماندگاری از مواد افزودنی استفاده می‌شود و از لحاظ بهداستی خلاف استاندارد ملی است، اما فرآیند تولید کره لاکتیکی به گونه ای است که بدون استفاده از مواد نگه دارنده امکان نگهداری آن به مدت یکسال وجود دارد.

وی ادامه داد: هم‌ اکنون سازمان مرکزی تعاون روستایی ماهیانه به طور متوسط حدود ۱۵ هزار تن شیر خام از دامداران خریداری می‌کند که از این میزان شیر خام حدود ۱۳۰۰ تن خامه و حدود ۱۲۰۰ تن شیر خشک استحصال می‌شود.

هاشمی با اشاره به  ورود سازمان به بحث تولید کره لاکتیکی، تصریح کرد: با ورود سازمان به بحث تولید کره لاکتیکی می‌توان از این مقدار خامه حدود ۵۵۰ تن کره لاکتیکی تولید کرد، همچنین با این مقدار کره حدود ۴۰ میلیون دلار و شیرخشک تولیدی ۲۵ میلیون دلار از خروج‌ ارز جلوگیری کرد.

طرح حمایتی خرید شیرخام در ۸ استان اجرا شد

مدیرعامل تعاون روستایی با اشاره به عملکرد سازمان مرکزی در طرح خرید حمایتی شیرخام، بیان کرد: براساس آخرین آمار در سال ۹۴، سالانه بیش از ۹ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود که استان اصفهان با تولید بیش از یک میلیون‌ و‌۱۱۶ هزار تن بزرگترین و هرمزگان با ۲۷ هزار تُن کمترین میزان تولید کننده شیرخام در کشور به شمار می‌رود.

به گفته وی، سازمان تعاون روستایی از سال ۹۳ تاکنون در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخل، ایجاد اشتغال و افزایش ضریب خوداتکایی در محصولات اساسی از جمله فرآورده‌های لبنی، حمایت از دامدار و حفظ آنها در برابر آسیب‌های ناشی از سیاستگذاری‌های یک جانبه شرکت‌های اصلی تولید کننده لبنیات اقدام به اجرای طرح خرید حمایتی شیرخام کرد.

هاشمی تصریح کرد: در سال گذشته طرح حمایتی خرید شیرخام در ۸ استان اجرا شد، به طوریکه تا پایان سال گذشته در مجموع حدود ۲۰۳ هزارتن شیر خام با ارزش بیش از دو میلیون و ۶۴۷ هزار و ۸۲۹ ریال از دامداران خریداری شد که از این مقدار ۱۵۸۹۲ تن شیر خشک و ۱۷۶۱۱ تن خامه استحصال شد.

با تولید ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزارتن کره خودکفا می شویم

همچنین یکی از مدیر عامل‌های کارخانه های بزرگ لبنی در حاشیه این بازدید، گفت: روزگاری تمامی پنیر مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می شد در حالیکه امروزه صادرکننده این محصول لبنی هستیم.

به گفته وی، هم اکنون تنها بخشی از کالاها و مواد اولیه مورد نیاز صنایع از خارج وارد می‌شود که با ایجاد راهکارهای جدید در صدد تولید آن در داخل هستیم.

این مدیرعامل کارخانه بزرگ لبنی، تصریح کرد: با وجود آنکه با تولید ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزارتن کره در داخل به خودکفایی دست می یابیم، امیدواریم روزی تولید کره به این میزان برسد.

انتهای پیام/