به گزارش پارس نیوز، 

 رئیس کانون خبرنگان عراق روز دوشنبه در کنگره انتخاباتی این کانون افزود: شهدای خبرنگار از دمکراسی واقعی در عراق دفاع کردند،بنابراین دستاوردهای شهدا 'خط قرمز' است و به کسی حق تعدی به آن را نمی دهیم.
وی هر چند در این جلسه اطلاعات بیشتری در مورد تعداد خبرنگاران کشته شده در سالهای اخیر دراین کشور بیان نکرد اما چندی پیش در اظهاراتی آمار خبرنگاران کشته شده از سال 2003 تا به حال را 460 نفر اعلام کرده بود .
وی همچنین گفته بود 80 درصد این خبرنگاران و فعالان رسانه ای، قربانی تروریسم شده اند و تنها 20 درصد کشته ها، بر اثر عواملی غیر از تروریسم بوده است.
از سوی دیگر جمعیت دفاع از حقوق خبرنگاران عراق بر اساس بررسی موارد خشونت علیه خبرنگاران گفت: تنها در سال 2016 میلادی 179 خبرنگار مورد حمله واقع شده و 13 نفر نیز در راه پوشش تحولات و مستند کردن حقایق کشته شدند که اکثر آنها به دست تروریستهای داعش، در پیشروی های نیروهای امنیتی عراق، در شهرهای مختلف عراق صورت گرفته است.
کشور عراق به اعتقاد کارشناسان خبری، از دو دهه پیش تاکنون به واسطه قرار گرفتن در کانون تحولات جهانی، خبرسازترین و درعین حال خطرناکترین مکان برای خبرنگاران است.