به گزارش پارس نیوز، 

تحلیلگران جهانی فعال در حوزه حمل و نقل به تازگی پیش بینی کرده اند که بازار خرید و فروش موتورسیکلت های برقی و الکتریکی تا سال 2023 میلادی رونق بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد و به 40 میلیون دستگاه خواهد رسید.

در سال های اخیر که صنعت نوپای خودروهای برقی و الکتریکی در جهان رشد قابل توجهی را تجربه کرده است، بسیاری از کشورهای جهان همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند اعلام کردند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه 2030 و نهایتا تا دهه 2040 میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

بدین ترتیب بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

کشورهای متعددی در جهان نیز به منظور حفاظت از محیط زیست، کاهش آلودگی صوتی و هوا و همچنین افزایش کیفیت زندگی و سلامت شهروندان، با وضع و اجرای قوانین و مقررات جدیدی به حمایت از صنعت نوظهور خودروهای برقی، الکتریکی و پاک پرداخته‌اند .

در این میان علاوه بر خودروهای سواری و شخصی، بازار رونمایی از خودروهای سبک و سنگین بسیاری همچون کامیون، کامیونت، وانت، اتوبوس و همچنین موتورسیکت نیز داغ شده است هرچند که سابقه حضور موتورسیکلت های برقی و الکتریکی در خیابان های شهرهای جهان از سایر وسائل نقلیه مشابه بیشتر است.

حالا تحلیلگران به تازگی اعلام کرده اند که از این پس خیابان های شهر شاهد رشد روز افزون موتورسیکلت های برقی و پاک خواهند بود و شهروندان بسیاری از کشورها به این نتیجه می رسند که استفاده و خرید موتورسیکلت های برقی علاوه بر کم هزینه تر بودن، از وزن کمتری برخوردار است و آلودگی صوتی و هوای کمتری تولید می کند.

آمار منتشر شده حاکی از آن است که بازار فروش موتورسیکلت های برقی در 6 ماه گذشته شاهد رشد بی سابقه ای بوده است. بعنوان مثال، موتور سیکلت معروف و پرطرفدار هارلی داویدسون در حال همکاری با شرکت آلتا موتورز است تا برای عرضه نسخه الکتریکی خود آماده شود.

شرکت موتورسیکلت سازی ام وی اگوستا ( MV Agusta ) نیز چندی پیش اعلام کرده بود نام کاگیوا را برای نسخه الکتریکی موتور خود انتخاب کرده است.

شرکت ژاپنی یاماها نیز به شدت درحال توسعه و کار بر روی نسخه های الکتریکی است و به زودی موتور سیکلت های برقی جدیدی را به بازار روانه خواهد کرد.

انتظار می رود بازار کشور چین شاهد بیشترین رشد موتورسیکلت های برقی و استقبال مردم از آن باشد. با این حساب می توان گفت تقریبا 35 میلیون دستگاه موتورسیکلت الکتریکی در پنج سال آینده تنها در بازار چین به فروش خواهد رسید.

حدود پنج میلیون دستگاه باقیمانده نیز به بازار ایالات متحده و اروپا تعلق دارد و البته باید گفت که جای تاسف است که بسیاری از کشورها هنوز بسترهای مناسب برای استفاده همگانی و آسان از موتورسیکلت های برقی، پاک و دوستدار محیط زیست را فراهم نکرده اند و به نظر می رسد به این زودی هم نمی خواهند به فکر چاره ای برای آن باشند.