به گزارش پارس نیوز، 

 "محمدمهدی جوادیان‌زاده" در نشست شب یزدبیان کرد: سالانه سطح سفره ‌آب‌های زیرزمینی استان 45 سانتی‌متر با افت روبروست، وباید 50 درصد آب مصرفی بخش کشاورزی استان که از منابع آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود، کاهش یابد .
وی ادامه داد: استان یزد در 15 سال اخیر با خشکسالی‌متوالی روبرو بوده، به نحوی که در سال آبی جاری میزان بارندگی‌ها به 40 میلیمتر، کاهش پیدا کرده است .
محمدمهدی جوادیان زاده با بیان این مطلب که از 19 دشت استان، 16 دشت ممنوعه است، افزود: وضعیت افت آب در دشت‌ها به گونه‌ای است که از این تعداد، چهار دشت بحرانی و فوق بحرانی اعلام شده است .
وی تأکید کرد: 75 درصد نیاز آب شرب استان یزد از طریق آب انتقالی به یزد تأمین می‌شود .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به نامه وزیر وقت نیرو در زمان تخصیص اولیه از خط انتقالی آب به یزد گفت: این گفته که، انتقال آب یزد در گرو اجرای طرح کوهرنگ 3 است، صحت ندارد و در این ابلاغ که به امضای وزیر وقت نیرو در اسفندماه 1368 رسیده، در بند یک آن صراحتاً آمده که جهت مصارف آب شرب و صنعتی یزد از رودخانه زاینده رود، سالانه 78 میلیون مترمکعب (5.2 مترمکعب در ثانیه) تخصیص یابد .
وی افزود: در بند دوم آن قید شده، با توجه به فوریت امر می‌بایست حداکثر تا آخر تیرماه سال آتی (1369) فاز یک پروژه خط انتقال آب یزد تهیه و برای عقد قرارداد اجرا شود ضمن آنکه در بند چهارم هم بر اجرای هرچه سریعتر سد و تونل سوم کوهرنگ و همچنین انجام مطالعات انتقال آب از چشمه لنگان تأکید شده است .
محمدمهدی جوادیان زاده درباره امیدها و برنامه‌های این شرکت با همراهی سایر دستگاهها از جمله جهاد کشاورزی خاطر نشان ساخت: برنامه‌های مختلفی همچون اجرای طرح احیا ءو تعادل بخشی به عنوان یک طرح جامع و نیز تأمین آب شرب و صنعت در قالب برنامه نجات آب (ناب) در دستور کار خود قرارداده ایم .
جوادیان زاده اضافه کرد: با برنامه ریزی و هماهنگی‌هایی که بین شرکت آب منطقه‌ای یزد و جهاد کشاورزی صورت گرفته، میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی باید از هزار و بیست و هشت میلیون متر مکعب در سال به 560 میلیون مترمکعب در سال کاهش یابد .
وی یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت آب منطقه‌ای یزد را تجهیز 40 درصد از چاه‌های کشاورزی استان به کنتور حجمی اعلام کرد و گفت: چاه‌هایی را هم که به کنتور هوشمند مجهز نبودند، طرح خاموشی زمستانی بر روی این چاه‌ها اجرا شده است .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: در قالب این طرح 45 روزه که در زمستان 95 و 96 اجرا شد تنها در زمستان سال 96 بر اساس برآوردها 75 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد .
جوادیان‌زاده افزود: تعریف زونهای آب شرب، ترویج کشت سازگار و پربازده همچون گیاهان دارویی و طرح بازچرخانی پساب یزد را در کنار سایر راهبردهای تأمین آب استان دنبال می‌کنیم .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد درمورد راهبردهای تأمین آب استان یادآور شد: برای تأمین منابع آب در مصارف متعارف با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، باید در منابع آب زیزمینی، 340 میلیون مترمکعب آب ذخیره و در منابع آب غیر متعارف، مطالعاتی در زمینه پساب استان، باروری ابرها و منابع آب ژرف انجام شود .
نشست فرهنگی شب یزد با موضوع "یزد و مسئله آب" با حضور جمعی از مدیران، کا رشناسان در حوزه‌های مختلف و شماری از مردم در خانه فرهنگ شهید صدوقی برگزارشد و عیسی بزرگ زاده صاحب نظر درحوزه آب و محمد مهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد به بررسی چالش‌ها و راهکاری موجود در حوزه تأمین آب استان یزد پرداختند .