به گزارش پارس نیوز، 

 مجتبی جلیل زاده شامگاه دیروز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر، گفت: برای اینکه در مصرف آب کشاورزی بهره وری زیاد شود لازم است جلوی توسعه باغات و مصرف غیر مجاز آب گرفته شود و کشت پائیزه محصولات زراعی به صورت دیم باشد و باغات موجود هم به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شود .

وی، افزود: با توجه به اینکه 2 درصد آب در استان آذربایجان شرقی به بخش صنعت اختصاص می یابد، یکی از اولویت ها در این زمینه کاهش 30 درصدی مصرف آب صنعت با استفاده از تکنولوژی های روز است .

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای آذربایجان شرقی، با بیان اینکه 10 درصد آب استان هم به شرب اختصاص دارد افزود: کاهش 20درصدی مصرف آب شرب با استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب با همکاری ادارات آب و فاضلاب شهری و روستایی از اولویت های دیگر است.

مصرف 88 درصد آب آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی

جلیل زاده، با بیان اینکه در بعضی از نقاط مختلف استان محصولاتی مانند برنج که محصول شمال می باشد کشت می شود که انتظار داریم کشاورزان محصولاتی را کشت کنند که سازگار با منطقه بوده و آب کمتری مصرف کند .

بیشتر آب سد ستارخان اهر در بخش کشاورزی مصرف می شود

در این جلسه فرماندار شهرستان اهر نیز گفت: با توجه به بارندگی های کم تأمین آب شرب از سد ستارخان اهر یکی از اولویت های مهم است و از مردم نیز انتظار داریم در مصرف آب صرفه جویی کنند .

زاهد محمودی، با بیان اینکه بیشتر آب سد ستارخان اهر در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت برای کاهش مصرف آب و استفاده بهینه لازم است که کشاورزان نیز همکاری های لازم را داشته باشند و تغییر الگوی کشت و همچنین استفاده از سیستم های نوین آبیاری را در اولویت قرار دهند.

مصرف 88 درصد آب آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی

وی، همچنین خواستار لایروبی کانال انتقال آب پایاب سد ستارخان اهر برای جلوگیری از هدر رفت آب از سوی مسئولان امور آب شد .

برخورد جدی با متخلفان در مصرف آب

در این جلسه رئیس دادگستری شهرستان اهر نیز، گفت: یکی از اولویت های مسئولان قضایی اهر برخورد جدی با متخلفان در مصرف آب و به خصوص آب مصرفی کشاورزی و رسیدگی به پرونده ها در این زمینه در کمترین زمان است.

مصرف 88 درصد آب آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی

حجت الاسلام محمدعلی نظری گفت: از مسئولان امورآب، جهادکشاورزی و نیروی انتظامی نیز انتظار داریم جلوی متخلفان را بگیرند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را گزارش دهند .

وی، همچنین خواستار برنامه ریزی های لازم و مدیریت برای استفاده بهینه از آب موجود سد ستارخان اهر برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت از سوی مسئولان امر و مردم شد.