به گزارش پارس نیوز، 

 محمد اصغرزاده اظهار کرد: طی سال گذشته در 11 شهرستان از مجموع بیش از 725 هزار قطعه جوجه ریزی در واحدهای پرورش مقدار یک هزار و 160 تن گوشت بدون آنتی بیوتیک تحت نظارت های بهداشتی و شرعی دامپزشکی تولید شده است.

وی بیان کرد: شهرستان های طبس و بیرجند به ترتیب با 265 هزار و 160 هزار قطعه مرغ، بیشترین جوجه ریزی را در استان داشته اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان این‌که هر مرغداری در سال می تواند سه مرحله جوجه ریزی کند و هر مرحله 50 روز طول می‌کشد، افزود: بقیه زمان ها در مرغداری صرف قرنطینه، ضدعفونی کردن و بهداشتی کردن محیط می‌شود.

اصغرزاده اظهار کرد: طی هر دوره از واحدهای پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک چندین مرحله نمونه گیری و آزمایش انجام می شود.

وی همچنین با اشاره به انتقال و جابجایی عوامل بیماریزا از طریق کود دام و طیور گفت: حمل و نقل کود باید طبق ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای انجام شود و با توجه به اینکه برخی از عوامل بیماریزا از طریق ادرار و مدفوع دام و طیور دفع می شوند، این بیماری ها به سهولت از طریق کود تولیدی از یک منطقه به مکان دیگر منتقل می شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان این که تمام محموله های دام و طیور و فرآورده های مرتبط با آن ها تحت نظارت دامپزشکی قرار دارند، اظهار داشت: جابجایی و انتقال محموله های مذکور باید طبق ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی و با مجوز حمل و نقل توسط خودروهای کددار انجام شود.

اصغرزاده به برخورد جدی با متخلفان حمل و نقل دام اشاره و بیان کرد: در سال گذشته تعداد 11 هزار و 990 قطعه طیور و 3 هزار و 378 راس دام طی 127 محموله غیرمجاز توقیف به مراجع قضایی معرفی شدند.