به گزارش پارس نیوز، 

علی اکبری در خصوص میزان خسارات ناشی از کاهش دمای اخیر به باغات و کشاورزان، اظهار داشت: برآوردی را به‌صورت سرجمع از میزان خسارات وارد شده در اختیار نداریم اما گزارش‌ها حکایت از این دارد که درمناطقی از شمال شرق، شمال‌غرب و شمال کشور که بارش برف و سرمای زیر صفر درجه داشته‌اند سرما‌زدگی باغات را دارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برحسب روال متعارف باید ابتدا در سطح شهرستان ستاد مدیریت بحران تشکیل و مدیران جهادکشاورزی، فرمانداری و بانک کشاورزی میزان خسارات وارده را تعیین و آن را به ستاد مدیریت بحران استان خود اعلام کنند، گفت: سپس این آمار به وزارت جهاد کشاورزی به منظور پرداخت خسارات توسط دولت ارائه می‌شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خسارات ناشی از سرمازدگی در مناطق مطرح شده در کشور شدید بوده است، ادامه داد: در نقاطی مانند استان خراسان شمالی که باغات انگور در معرض بارش برف بوده‌اند به میزان قابل توجه 60 تا 80 درصد خسارت را متحمل شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه برای جلوگیری از خسارات ناشی از سرما‌زدگی چه اقداماتی می‌توان انجام داد، اظهار داشت: انجام موارد پیشگیرانه در باغات برای جلوگیری از سرما‌زدگی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که باتوجه به بالا بودن هزینه‌های باغداری و درآمد کم آن صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از بارش تگرگ باغات را با تور می‌پوشانند اما باغداران ما تا این میزان مجهز به امکانات نیستند و چون محصول نیز برای آنها تا این میزان سودآوری ندارد تحمل هزینه‌ها برای آنان اقتصادی نیست./

پایان پیام