به گزارش پارس نیوز، 

بهرام کوشکی روز دوشنبه اظهار کرد: امسال کشت کلزا در این شهرستان در سایه برگزاری کلاس های ترویجی، آموزشی، مساعدت های فنی و مالی به کلزاکاران، توزیع بذر و همچنین خرید تضمینی، کاشت کلزا افزایش یافته است.
وی افزود: در سال زراعی گذشته، 350 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافت که 900 تن محصول از این مزارع برداشت شد.
کوشکی با بیان اینکه میانگین برداشت کلزا در هر هکتار 2.5 تن است، تاکید کرد: برای سال جاری برداشت 1300 تن کلزا در شهرستان کامیاران پیش بینی می شود.
وی یادآور شد: این محصول توسط شرکت های تعاون روستایی با نرخ تضمینی هر کیلوگرم 28 هزار و 730 ریال از کشاورزان خریداری می شود.
کوشکی با اشاره به اینکه کلزا به دلیل تولید روغن به عنوان یک کشت استراتژیک در کشور محسوب می شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه 90 درصد روغن مورد نیاز کشور از خارج وارد می شود باید کشاورزان را به کشت هر چه بیشتر این محصول تشویق کرد.
به گفته وی، با توجه به اینکه امسال محصولات زراعی گندم، جو، کلزا و ذرت دانه ای با نرخ تضمینی از طریق سازمان بورس خریداری می شود، کشاورزان باید جهت ثبت مشخصات، میزان سطح کشت و برداشت محصول به مراکز جهاد کشاورزی برای ثبت نام در سامانه جامع پهنه بندی مراجعه کنند در غیر این صورت مراکز خرید محصول آنها را خریداری نخواهند کرد.
روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه ‌ای بالایی برخوردار است و تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن وجود دارد.
کلزا از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل و دارای طیف نسبتا وسیعی از سازگاری اقلیمی است، دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است.
این محصول با نیاز آبی کم، محصول بسیار مناسبی برای قرار گرفتن در تناوب زراعی با غلات است و نقش کلیدی در اصلاح الگوی کشت و برقراری تناوب زراعی مطلوب دارد.
کامیاران با 102 هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.