به گزارش پارس به نقل از اقتصادایرانی، به نظرم اگر دولتی سر کار بیاید که سریع از نقطه نظرها و دیدگاه های متخصصان استفاده کند راه های پیشرفت باز خواهد شد. با همه ی محدودیت ها، مشکلات و فشار تحریم ها که وجود دارد ولی ظرفیت های بسیاری درکشور هست که اگر به درستی ازآن ها استفاده شود چشم انداز خوبی برای ایران قابل تصور است و حتی تشدید تحریم ها هم نمی تواند مشکلات جدی برای ما پدید بیاورد.

الان اگرمی بینیم که بحث تحریم ها جدی می شود و مشکلاتی را متوجه کشور می کند و فشارهایی به همراه خود می آورد به خاطر این است که سیاست ها و مدیریت اقتصادی به درستی مسائل را تدبیر نمی کند و سیاست گذاری وجود ندارد و این باعث شده که دشمن خارجی ما هم موقعیت و فرصت را برای فشار بیشتر از طریق تشدید تحریم ها مغتنم بداند. اما اگر بحث مدیریت و سیاست گذاری اقتصادی در کشور به درستی مورد توجه قرارگیرد من فکر می کنم که آثار تحریم ها هم به سرعت برطرف خواهد شد.

تمام تاکید ها باید روی بخش تولید باشد اگرما بتوانیم مشکلات بخش تولید را برطرف کنیم، چرخ اقتصادی کشور در سال اینده به حرکت در خواهد آمد. درحال حاضر حجم نقدینگی در کشور بسیار بالاست ولی این حجم بالا دربخش تولید به کار گرفته نشده است، جمع آوری نقدینگی چندان هنر نیست بلکه مهم این است که نه تنها نقدینگی جمع آوری شود بلکه به سمت تولید هم آن را هدایت کنیم و از این طریق نیاز واحدهای تولیدی برطرف بشود.

اگرمشکل تولید حل شود بحران اشتغال و تورم هم بر طرف خواهد شد، درصورتی که در شرایط کنونی ما تنها با برخی سیاست ها مانند جبران پرداخت به خانوارها فقط مشکل تقاضا را تا حدودی حل می کنیم. وقتی به دلیل تورم شاهد کاهش توان خرید خانوارها هستیم یک راه این است که با پرداخت نقدی قدرت خرید را تا اندازه ای جبران کنیم ولی این راه تنها به صورت مقطعی جواب خواهد داد و در بلند مدت هیچ سودی نخواهد داشت و حتی به تولید آسیب جدی وارد خواهد کرد. باید با یک برنامه ریزی بلند مشکلات تولید را برطرف کنیم تا چرخه اقتصادی اصلاح شود و تمام معضلات اقتصادی حل شود.

البته به جز مشکل نقدینگی که در حال حاضر یکی از مشکلات عمده تولید درکشور است، کاستی های دیگری هم در این زمینه وجود دارد مانند بحث بهبود فضای کسب و کار که بخش خصوصی و تولید کنندگان صنعتی با آن رو به رو هستند. جهت گیری و سمت و سوی مالیات هم مشکل دیگری است که واحدهای تولیدی و صنعتی دارند. نظام و سیاست های مالیاتی باید به شکلی باشد که ما برای به جای اخذ مالیات بر تولید روی مالیات بر مصرف برنامه ریزی کنیم و مالیات هم به شکلی باشد که انگیزه ها را از بین نبرد و مصرف را به سمت کالاهای داخلی سوق دهد و زمینه را برای تولید کالای داخلی فراهم کند.