به گزارش پارس نیوز، 

 در حال حاضر ساخت 10 عرشه دریایی فازهای ۱۳، 14 و ۲۲-۲۴ پارس جنوبی در حال ساخت است، سکوی دریایی ۲۲، اسفندماه سال گذشته بارگیری شد و در مراحل نهایی مهاربندی قرار دارد. همچنین سکوی 24 A به زودی آماده بارگیری و نصب می شود.

توسعه 89 درصدی فاز ۱۳

در این راستا پیش از این نیزپیش بینی شده بود عملیات ساخت و راه اندازی ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی تا آخر فروردین‌ماه در مدار تولید قرار گیرد . نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز 13 در آخرین روز سال 1396 با دریافت روزانه 7 میلیون مترمکعب گاز ترش از خط لوله انتقال گاز پنجم سراسری و تزریق گاز شیرین به خط لوله انتقال گاز ششم سراسری در مدار تولید قرار گرفت. با توجه به آماده بودن واحد صادرات گاز، گاز تصفیه شده در همان روز در ردیف نخست شیرین‌سازی، پس از افزایش فشار تا 90 بار به خط لوله ششم سراسری تزریق شد .

طبق آخرین اخبار طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی 89 درصد پیشرفت داشته و پیشرفت بخش خشکی تا پایان سال 1396 به بیش از 92 درصد رسیده است. پیشرفت ساخت سکوهای دریایی طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی به 85 درصد، خطوط لوله دریا 78 درصد و بخش حفاری چاه‌های دریایی نیز به 86 درصد رسیده است .

همچنین ساخت سکوهای B و D این طرح در یارد بوشهر شرکت صدرا 92 درصد پیشرفت داشته است و با نصب این دو سکو تا آذرماه سال 1397 عملیات دریافت گاز از موقعیت مخزنی این سکوها و ارسال آن به پالایشگاه انجام شود .

نصب دومین سکوی دریایی فاز 14 در اردیبهشت ماه

هم اکنون پیشرفت ساخت فاز 14 پارس جنوبی در دو بخش پالایشگاه ساحلی و تاسیسات دریایی به حدود 85 درصد رسیده که ویژگی تکمیل مراحل توسعه این فاز مشترک گازی، نصب و راه اندازی اولین سکوی دریایی آن در سال 96 با ظرفیت برداشت روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز است . بر این اساس با راه اندازی اولین سکو و احداث خطوط لوله دریایی و خشکی، گاز ترش این سکو به پالایشگاه های پارس جنوبی برای شیرین سازی و انتقال به شبکه سراسری انتقال داده شده است .
از سوی دیگر پیش بینی شده بر اساس برنامه زمان بندی دومین سکوی دریایی این فاز مشترک گازی اردیبهشت ماه امسال برای نصب و راه اندازی روانه آب‌های خلیج فارس شود .

زیر و بم فرآیند تکمیل فاز ۲۲_۲۴

همچنین طرح توسعه فاز های ٢٤-٢٢ پارس جنوبی برای تولید 56 میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک و تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز متان، 2900 تن گاز مایع (LPG) ، 2750 تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد طراحی شده است. این پروژه از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و شرکت پتروسینا آریا و در حال اجرا است .

عملیات انتقال عرشه ٢٢ طرح توسعه فاز های ٢٤-٢٢ پارس جنوبی اواخر اسفند سال 1396 از یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) انجام شد . عرشه اصلی SPD- 22 نخستین سکوی دریایی این طرح است که با پیشرفت ۹۵.۵درصدی، پس از عملیات بارگیری و مهاربندی، برای نصب به موقعیت دریایی خود در مخزن مشترک پارس جنوبی هدایت می‌شود .
این سکو پس از بارگیری توسط جرثقیل 5000 تنی HL بر روی شناور FLB 124 قرار خواهد گرفت و بعد از عملیات مهاربندی، راهی آبهای خلیج فارس می‌شود تا به همراه پل ارتباطی این سکو، در موقعیت فاز ٢٢ نصب شود .

سه پایه مشعل عرشه٢٤A پارس جنوبی نیز در نوروز در موقعیت مخزنی این عرشه نصب شد. این سه پایه که ٢٢ اسفندماه از یارد شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) در بوشهر بارگیری شده بود، پس از عملیات مهاربندی و حمل، چهارم فروردین ماه در موقعیت پارس جنوبی نصب شده است.

سه پایه مشعل دو سکوی دیگر از مجموع ٤ سکوی طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی در سال٩٦ نصب شده بود. آخرین سه پایه مربوط به سکوی ٢٤B این طرح درحال توسعه، اردیبهشت ماه امسال در موقعیت مخزن این فاز در دریا نصب می شود.

میزان سرمایه‌گذاری در سکوهای فاز 22 تا24 پارس جنوبی 650میلیون دلار است و تا کنون در سایر بخش‌های این فازها به میزان پنج میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است . طبق آخرین اخبار طرح توسعه فازهای 22 تا ۲۴، 88درصد پیشرفت داشته است. گاز استخراجی این فاز با دو خط لوله 32 اینچی به منطقه اختر کنگان منتقل و پس از شیرین‌سازی در محل احداث پالایشگاه جدید به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود.

بر اساس این گزارش پیش بینی شده تا ابتدای سال 98 زنجیره دوم تولید طرح های در حال توسعه میدان مشترک پارس جنوبی تکمیل و محقق شود.

از ابتدای توسعه میدان مشترک پارس جنوبی تا کنون 72 میلیارد دلار در این میدان سرمایه گذاری شده است و پیش بینی می شود این رقم به 87 میلیارد دلار افزایش یابد. در حال حاضر 70 درصد گاز مصرفی کشور از پارس جنوبی تأمین می شود که با تولید روزانه نفت خام کشور برابری می‌کند.