به گزارش پارس به نقل از جام جم، علیرضا کاملی در تشریح برنامه های جدید صادرات گاز طبیعی ایران، گفت: با توجه به افزایش تولید سالانه 100 میلیون متر مکعبی گاز از پارس جنوبی، حداقل تا سه سال آینده 150 میلیون متر مکعب گاز در روز به ظرفیت صادراتی کشور افزوده می شود.


مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه با توجه به بازارهای خوب منطقه و افزایش ظرفیت صادراتی در طول سال های آینده، مشکلی برای انعقاد قراردادهای جدید و صادرات گاز نخواهیم داشت از انجام مذاکره های جدید صادرات گاز با کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه هم اکنون با کشورهای کویت، امارات و عمان مذاکراتی برای صادرات گاز طبیعی انجام شده است، اظهار داشت: هر چند مذاکرات با این کشورها هنوز قطعی نشده اما رضایت بخش بوده است.

کاملی در مورد صادرات گاز به افغانستان هم توضیح داد: صادرات گاز به این کشور به دلیل نیاز به احداث خط لوله طولانی به نظر اقتصادی نمی رسد، ضمن اینکه این کشور بازارهای کوچکی دارد.
وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی صادرات گاز به افغانستان به صورت سی.ان.جی مدنظر و در برنامه است، تاکید کرد: در این زمینه نیز مطالعاتی در دست انجام است اما هنوز قطعی نیست.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، در مجموع ایران به دنبال افزایش روابط گازی با کشورهای همسایه است زیرا به دلیل ماهیت بلند مدت قراردادهای صادرات گاز، این روابط گازی، استحکام روابط تجاری و به دنبال آن روابط سیاسی را به همراه دارد.