به گزارش پارس نیوز، 

حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده اظهار داشت: با توجه به شعار سال که حمایت از تولیدات ملی است، خام‌فروشی نفت و گاز امیدیه و آغاجاری باید متوقف شده و بعد از گذر از فرآیندهای پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده به کشورهای خارجی عرضه شود.

وی افزود: وقتی تمام فرآیندهای استخراج تا تبدیل به محصول قابل مصرف صنایع نفت و گاز در داخل انجام شود پول در کشور به حرکت درآمده و پول حاصل از فروش تماما دریافت می‌شود.

امام جمعه بیان کرد: وقتی ما نفت خام را به خارج صادر می‌کنیم دو مشکل به‌ وجود می‌آید, یکی از مشکلات پیش رو این است که ماه‌ها باید منتظر پرداختی کشورهای خارجی بمانیم و مسیری طولانی برای وصول پول حاصل از فروش طی کنیم که گاه منجر به نتیجه نمی‌شود.

وی مشکل دیگر را مسیر طولانی و پرهزینه بهره‌برداری نفت‌ خام تا تولید محصولات پتروشیمی عنوان کرده و گفت: مشکل دیگر هزینه زیادی است که باید برای خرید محصولات پتروشیمی و ورود آن‌ها به کشور پرداخت شود که این زنجیره با حذف کشورهای خارجی و احداث پتروشیمی های جدید و گسترش پتروشیمی‌های موجود درون کشور کوتاه و مفیدتر می‌شود.

امام جمعه امیدیه یادآور شد: البته قرار است شهرکی تحت عنوان شهرک انرژی(پتروشیمی) در راستای تحقق این مهم در امیدیه احداث شده و حجم قابل توجهی از نفت و گاز استخراج شده در امیدیه و آغاجاری بعد از فرآیندهای پتروشیمی و دادن ارز‌ش‌افزوده به بازار عرضه شود.

وی در پاسخ به مشکلات زیست محیطی حاصل از احداث شهرک انرژی در امیدیه گفت: ممانعت از احداث شهرک‌های انرژی باعث خام فروشی به خارج و عدم دریافت پولی می‌شود که حق ایران است و سعی ما باید در راستای کم‌کردن اثر این مشکلات باشد نه پاک‌کردن صورت مسئله که درست نیست.