به گزارش پارس نیوز، 

با نزدیک شدن به اتمام مهلت تعیین شده از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای تعیین تکلیف در خصوص برجام، حدس و گمان ها در مورد آینده این توافق هسته ای نیز افزایش یافته و تردیدها در مورد موضوع گیری اروپا در خصوص این توافق در صورت خروج واشنگتن از برجام نیز رو به افزایش است .

در همین رابطه خبر رسیده که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، در روزهای آینده به آمریکا خواهند رفت تا در خصوص وضعیت برجام با ترامپ به گفتگو بنشینند .

در خصوص وضعیت آتی برجام در صورت خروج آمریکا از آن و واکنش احتمالی اروپا به این وضعیت با پروفسور «دانیل سرور» مشاور اسبق وزارت خارجه آمریکا به گفتگو نشستیم .

پروفسور سرور از معروف ترین کارشناسان حاضر در مبحث مدیریت جنگ و از کارشناسان ارشد موسسه «روابط دو سوی آتلانتیک» و از اساتید دانشگاه «جان هاپکینز» است که سابقه فعالیت گسترده در مورد جنگ های عراق، افغانستان و بالکان را دارد و از سال 1994 تا 1996 به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امر میانجیگری میان مسلمانان و کُروات های یوگسلاوی سابق فعالیت کرده است .

متن این مصاحبه به شرح زیر است :

* دونالد ترامپ اعلام کرده که برداشتن محدودیت های زمانی برنامه هسته ای ایران، بازرسی های نامحدود و مرتبط کردن برنامه موشکی ایران به برجام، اقداماتی ضروری هستند که برای باقی ماندن آمریکا در برجام باید انجام شوند. به نظر شما آیا ایران و اروپا چنین شروطی را می پذیرند؟

ایران در شرایط فعلی این شرایط را نمی پذیرد اما اگر بداند که اروپا نیز این شرایط را پذیرفته احتمالا با آن موافقت می کند. مذاکرات مربوط به ادامه اجرای برجام آغاز شده و پیش بینی من این است که تا ماه می قدم های کوچکی در این راه برداشته می شود .

* در طی ماه های گذشته کشورهای اروپایی اقدامات زیادی را انجام داده اند تا کنگره و دولت آمریکا را متقاعد کنند که با از بین بردن برجام نمی توانند به توافق بهتری با ایران برسند. آیا کنگره آمریکا و اروپا می توانند به توافقی در خصوص برجام برسند که خواسته های ترامپ را برآورده کند؟ چنین توافق احتمالی بر چه شکلی خواهد بود؟

کشورهای اروپایی درست می گویند: با خروج آمریکا از برجام هیچ اتفاق خوبی رخ نخواهد داد. در میان تبعات زیادی که این اقدام خواهد داشت می توان به این مورد اشاره کرد که خروج آمریکا از برجام، رسیدن به توافق با کره شمالی را مشکل تر می کند. با این اوصاف تهدید ترامپ برای خروج از برجام تغییر چندانی در رویکرد اروپا و ایران نخواهد داشت .

* ایران قویا اعلام کرده که هیچ گونه تغییری را در برجام نپذیرفته و هیچ گونه محدودیتی را بر برنامه موشکی خود قبول نمی کند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا از سوی ترامپ تحت فشار قرار دارد. چگونه ممکن است که اتحادیه اروپا هم خواسته های ترامپ را برآورده کند و همزمان به ایران اجازه دهد تا از منافع برجام بهره مند شود؟

موضوع موشکی موردی نیست که برجام را نیازمند تغییر کند. بر اساس دیدگاه های من بازرسی از اماکن نظامی نیز جای سوال دارد. مورد اول (برنامه موشکی) نیازمند یک توافق جدید است و مورد دوم (بازرسی از اماکن نظامی) نیازمند شواهدی مبنی بر انجام فعالیت هسته ای در اماکن نظامی است .

* اگر آمریکا از برجام خارج شود جایگزین اروپا برای آن چه خواهد بود؟ اگر آمریکا از این توافق خارج شود وضعیت برای سرمایه گذاری در ایران مشکل تر می شود، در چنین شرایطی تضمین های حقیقی که اروپا می تواند به ایران بدهد چیست؟

جایگزینی که برای ایران و اروپا در صورت خروج آمریکا از برجام، وجود دارد حفظ این توافق هسته ای است. این اقدام (حفظ برجام) موجب انزوای آمریکا شده و منافعی را برای ایران به همراه خواهد داشت. ریشه مشکلات اقتصادی ایران فقط تحریم ها نیستند. ایران با استفاده از منابع داخلی اقدامات زیادی را برای تقویت اقتصاد خود می تواند انجام دهد .

* همانطور که مطلع هستید ترامپ دست به تغییرات جدیدی در ترکیب دولت آمریکا زده که مهمترین آن انتخاب «جان بولتون» به سمت مشاور امنیت ملی است، شما این تغییرات را چطور ارزیابی می کنید؟

بولتون از مشوقان جنگ با کره شمالی و ایران است. انتظار من این است که که او به اقدامات تهاجمی خود در این پست جدید ادامه می دهد و از اقدامات تهاجمی ترامپ نیز جلوگیری نمی کند. علاوه بر آن بولتون افرادی همسو با خود را در شورای امنیت ملی آمریکا وارد می کند. بولتون بدترین انتخاب بود و من هرگز چنین تصوری را نمی کردم .

منبع: مهر

بازگشت به صفحه رسانه‌ها