به گزارش پارس نیوز، 

متین مصفا: بازار ارز در اقتصاد ایران روند خوبی را در سال جاری آغاز نکرده است، مساله‌ای که اگرچه شعارهای بسیاری از سوی رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای جبران این وضعیت داده شد اما گویی نرخ دلار از روند خود کوتاه نیامده و به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

در همین راستا با وجود اینکه رئیس مجلس به کمیسیون اقتصادی مجلس اولتیماتومی را برای پیگیری نوسانات ارزی در آغاز سال جدید داده است اما دولتی‌ها چندان اهتمامی برای بهبود این وضعیت ندارند.این در شرایطی است که در سال جاری افزایش نرخ دلار به قیمت کالاهای اساسی نیز می‌رسد و این مساله فشار بسیاری را به قشر مستضعفی که با اشتغال و بیکاری دست و پا می‌زنند، وارد می‌کند.

وضعیت معیشت و اشتغال جوانان در کشور اکنون در شرایطی بحرانی شده است که علیرغم اینکه نرخ تورم در دولت یازدهم و دوازدهم روند کاهشی داشت اما این امر تاثیری بر کاهش قیمت کالاهای اساسی کشور نداشته است.

یکی از نمونه کالاهایی که در سال گذشته افزایش قیمت آن جنجال زیادی به پا کرد، محصولات دامی و طیور به خصوص تحم مرغ بود که شیوع آنفولانزای مرغی بر این بحران افزود و هرچند دولت سعی کرد در همان روزها با واردات تخم مرغ از گرانی این کالای اساسی بکاهد اما این مساله تاثیری نداشت و هر شانه تخم مرغ به بیش از ۱۵ هزار تومان بازگشت.

این مساله اگرچه در ماه‌های اولیه سال جدید روند با ثبات تری را به خود گرفته است اما آنچه به نظر می‌رسد این است که افزایش قیمت بعضی از محصولات و عدم تنظیم منطقی قیمت‌ها در بازار ناشی از عدم سیاستگذاری درست و نبود نظارت ستاد تنظیم بازار است.در حالی که کسی که مدیریت تنظیم بازار را در دست گرفته است باید دقت لازم را داشته باشد و در چنین مواقعی بازار را کنترل کند. بازار در زمانی که همه چیز عادی است خودش نظم پیدا می‌کند اما در زمان بحران‌هاست که باید برای آن چاره اندیشی کرد و با استفاده از روش‌های مختلف اجازه افزایش قیمت داده نشود.

وضعیت معیشت و اشتغال جوانان در کشور اکنون در شرایطی بحرانی شده است که علیرغم اینکه نرخ تورم در دولت یازدهم و دوازدهم روند کاهشی داشت اما این امر تاثیری بر کاهش قیمت کالاهای اساسی کشور نداشته است

عملا شاهد هستیم که در کشورمان با وجود اینکه برای برخی از کالاها گران فروشی اتفاق نیفتاده کالا گران می‌شود؛ مساله‌ای که به نظر می‌رسد اتفاق چندان مناسبی در کشور نیست و باید فکر اساسی برای آن انجام شود

در پایان باید گفت اگرچه کارشناسان دلایل مختلفی برای گرانی کالاهای اساسی مطرح می‌کنند اما مهمترین آن افزایش قیمت ارز است که در هفته‌های اخیر با افزایش مواجه شده و به طور طبیعی روی قیمت کالاهای مصرفی هم اثر خود را می‌گذارد، بنابراین دولت باید این مساله را مدیریت کرده و تلاش کند تا این مساله باعث فشار مضاعفی به مردم نشود.