نوسانات نرخ ارز که در سال گذشته دامن‌گیر همه شد، در آغازین روزهای سال رویه جدیدی را از خود نشان داد و در سال جدید نرخ دلار از کانال پنج هزار تومانی گذشت، مساله‌ای که شاید در ماه‌های آینده تاثیرات واقعی خود را نشان دهد.

التهابات بازار ارز و سکه در سال جدید در حالی خود را نشان داد که اگرچه سال گذشته با تمام کاستی‌های خود نرخ دلار به  حدود ۴۸۰۰ تومان رسید اما در اولین روزهای بهاری همزمان با شروع روزهای کاری، معامله دلار با نرخ ۵۰۰۰ تومان آغاز شد و تا ۵۱۰۰ تومان پیش رفت.

در این شرایط اگرچه برخی از کارشناسان مهمترین عامل تاثیر گذار در موضوع ارز را بانک مرکزی می‌دانند اما برخی نیز بر این باورند که رشد بی سابقه نرخ ارز به دلیل افزایش سفرهای نوروزی و بسته بودن صرافی‌ها بوده و پس از پایان تعطیلات با کاهش این امر روبرو خواهیم بود؛ مساله‌ای که تا حدی از دور از انتظار است و این نکته را به سیاستمداران اقتصادی یادآوری می‌کند که پایین نگه داشتن تصنعی نرخ ارز به نفع هیچ یک از ارگان‌های اقتصادی کشور نیست.این در حالی است که کارشناسان تا حدودی پیش‌بینی کرده بودند سال جدید می‌تواند آبستن جریان تازه ای برای ارز باشد و قیمت دلار به سمت واقعی‌تر شدن حرکت کند.

دلار در نیمه دوم سال گذشته تا ۱۲۰۰ تومان هم رشد داشت و بانک مرکزی در روزهای آخر بهمن ماه دست به اجرای بسته سیاستی چندگانه برای کنترل بازار ارز زد که البته با انتقاداتی هم همراه بود. انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی و پیش فروش سکه با شرایطی جذاب، برای جمع‌آوری نقدینگی سرگردان از جمله آن بود.

در این شرایط مردم  منتظر پاسخگویی از سوی مدیران اقتصادی کشور برای وضعیت فعلی کشور هستند چراکه این تغییر  و تحولات نرخ ارز بر تمامی وضعیت اقتصادی مردم تاثیرگذاشته و این بی سامانی موجب می‌شود تا مردم نتوانند پیش‌بینی درستی را از وضعیت اقتصادی خود داشته باشند

اگرچه رئیس کل بانک مرکزی از بهبود وضعیت شاخص‌های اقتصادی خبر داده و گفته بود قیمت ارز در دو ماهه پایانی سال که اکنون وارد آن شده‌ایم، روندی کاهشی در پیش می‌گیرد اما علیرغم اظهارات سیف مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری در نرخ ارز به هیچ عنوان نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد، عملا شاهدیم که نه تنها رشد مثبتی را در جهت شاخص‌های اقتصادی دیدیم بلکه  وضعیت روز به روز بدتر می‌شود.

هرچند وعده های ارزی دولتی‌ها  تنها به ولی الله سیف محدود نشد و حتی رئیس‌جمهور هم که از بالا رفتن نرخ ارز مکدر شده بود قیمت ۴۸۰۰ تومانی نرخ ارز را متعادل ندانسته و گفته بود  می خواهم مردم را به آینده امیدوار کنم. آینده ما حتما بهتر خواهد بود.

در این شرایط مردم  منتظر پاسخگویی از سوی مدیران اقتصادی کشور برای وضعیت فعلی کشور هستند چراکه این تغییر  و تحولات نرخ ارز بر تمامی وضعیت اقتصادی مردم تاثیرگذاشته و این بی سامانی موجب می‌شود تا مردم نتوانند پیش‌بینی درستی را از وضعیت اقتصادی خود داشته باشند.