گروه تحلیلی خبری "پارس"_ ندا فراهانی: نامگذاری سال‌ها، برای اولین بار در پیام نوروزی رهبرمعظم انقلاب در سال  ۱۳۷۸به طور رسمی صورت گرفت که پس از آن، تعیین شعار و نام سال‌ها در سخنرانی اول نوروز ایشان، به شکل یک سنت در آمد و این روند ادامه دارد.

البته در سالهای اولیه رهبری ایشان، یعنی از سال 69 تا 77 نام‌گذاری برای سال انجام نمی شد اما رهبر معظم انقلاب با تاکید بر یک موضوع و متوجه کردن مردم و مسئولان به آن، تلاش می‌کنند تا در هر سال مهمترین نیازهای کشور را مورد توجه قراردهند لذا  براساس اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می‌کنند و همچنین بررسی مولفه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی یک موضوع را انتخاب کرده و به عنوان شعار سال معرفی می‌کنند.

البته تعیین شعار سال در ایران، سابقه‌ای طولانی ندارد چراکه تنها موردی که امام خمینی(ره) سالی را به تلویحا نامگذاری کرده‌اند،  به سال 60 بر می گردد که ایشان در آن سال تلویحا و با توجه به نیازهایی که در همان سال در نظرگرفته بودند، سال 60 را  به عنوان، سال «حاکمیت قانون و لزوم پایبندی به قانون» نامیدند. این نامگذاری نیز با توجه به قانون شکنی‌های فراوان رئیس جمهور وقت( بنی صدر) و اینکه کشور به سوی درگیری شدید میان نیروهای سیاسی جلو می‌رفت، چنین انجام شد.

نام و شعار سال ها در ده سال اخیر عبارتند از:

سال ۸۶ «اتحاد ملی و انسجام اسلامی»

 سال ۸۷ «سال نوآوری و شکوفایی»

 سال ۸۸ «حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف»

 سال ۸۹ «همت مضاعف و کار مضاعف»

 سال ۹۰ «سال جهاد اقتصادی»

 سال ۹۱ «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی»

 سال ۹۲ «سال حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی»

 سال ۹۳ «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی»

 سال ۹۴ «دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی»

سال 95« اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل»

سال 96  « اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال»

با نگاهی به نام و شعار انتخابی ده ساله اخیراز سوی رهبرمعظم انقلاب، مشاهده می کنیم شعارها در  دهه‌ اخیر رنگ و بوی اقتصادی گرفته است گرچه  شعار سال‌های اخیر خالی از مباحث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی هم نبوده است اما از سال 88 به بعد، بخش عمده‌ محتوای غالب شعارهای سال، اقتصادی انتخاب شده است.  چنانچه شعار سال 96، تقریبا همان شعار سال 95 با تاکید بر قسمت اقتصاد مقاومتی است.

نامگذاری سال‌ها، برای اولین بار در پیام نوروزی رهبرمعظم انقلاب در سال  ۱۳۷۸به طور رسمی صورت گرفت که پس از آن، تعیین شعار و نام سال‌ها در سخنرانی اول نوروز ایشان، به شکل یک سنت در آمد و این روند ادامه دارد

رهبر معظم انقلاب درباره شعار امسال «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» فرمودند: «من شعار امسال را «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» قرار میدهم؛ یعنی اقتصاد مقاومتی عنوان کلّی است، بعد تولید و اشتغال؛ این مجموع نقاطی است که بایستی همه بر روی آن متمرکز بشوند. مطالبه‌ی من و مطالبه‌ی مردم از مسئولین عزیز و محترم این است که بر روی این دو نقطه متمرکز بشوند و کارها را با برنامه‌ریزی انجام بدهند و ان‌شاءالله در پایان سال نتایج آن را بتوانند به مردم گزارش کنند»

با گذشت نزدیک به  40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان همچنان دنبال آسیب وارد کردن به کشور از راههای مختلف هستند که در این راستا، با راه اندازی درگیری های داخلی در سالهای اولیه انقلاب ، 8 سال جنگ  تحمیلی ، اعمال تحریم های سنگین اقتصادی، ترور دانشمندان هسته ای و غیره از هیچ راهی برای ضربه زدن به این نظام و انقلاب فروگذار نکرده اند.

با توجه به روند کنونی منطقه ای، جهانی و ارتباطاتی که ایران با دنیای غرب دارد، باید منتظر ماند و دید، رهبر معظم انقلاب برای سال 97 چه محوری را برای نامگذاری شعار سال انتخاب می کنند و آیا باز هم مولف اقتصادی جزو دغدغه های ایشان خواهد بود یا خبر؟

اما آنچه در سالهای اخیر از برخورد دشمنان مستکبر و کینه توز با ایران به چشم می خورد، استفاده از حربه اقتصادی برای  وارد آوردن فشار اقتصادی به مردم و مسئولان کشور است تا مردم و مسئولان را از راه خود بازدارند.  لذا با شدت گرفتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه ایران، واژه  جدید «اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و مورد بحث و کاربرد قرار گرفته است. این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 89 مطرح شد. در همین دیدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برایی جهش » را معرفی کردند.

با توجه به روند کنونی منطقه ای، جهانی و ارتباطاتی که ایران با دنیای غرب دارد، باید منتظر ماند و دید، رهبر معظم انقلاب برای سال 97 چه محوری را برای نامگذاری شعار سال انتخاب می کنند و آیا باز هم مولف اقتصادی جزو دغدغه های ایشان خواهد بود یا خبر؟

 همچنین حال با توجه به گذشت ۴ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی و همچنین نام گذاری سالهای اخیر با محوریت موضوعات اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب باید دید، مسئولان در مسئولیت های خود، چقدر مقوله اقتصاد مقاومتی را مدنظر قرارداده و برای دستیابی به چشم اندازها و برنامه های کشور به آن توجه کرده‌اند.

در سال 97  هم شاهد هستیم که رهبر معظم انقلاب با تاکید بر همان رویه گذشته شعاری با محتوای اشتغال و معیشت انتخاب کرده و حمایت از کالاهای داخلی را به همه آحاد جامعه گوشزد کردند.

رهبر انقلاب در اظهارات خود با بیان اینکه مسئله‌ی اقتصاد و فرهنگ و مسائل گوناگون همه مطرح است لکن مسئله‌ی اصلی ما امسال هم مسئله‌ی اقتصاد و معیشت مردمی است، فرمودند: « همه باید تلاش کنند، همه باید کار کنند و محور هم عبارت است از تولید ملّی؛ یعنی اگر چنانچه تولید ملّی را  همه تعقیب کنند و دنبال‌گیری کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتیِ مردم حل خواهد شد. آسیبهای اجتماعی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد؛ یعنی محور، تولید ملّی است. بنابراین اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد».