پارس به نقل از دنیای اقتصاد، ریزش قیمت ها در بازار سکه و طلا همچنان ادامه دارد و تا روز چهارشنبه و آغاز تحویل سکه های پیش فروش شده بانک مرکزی، بازار پیوسته قیمت های کمتری را برای سکه و طلا و همچنین ارز ثبت می کند. دیروز بهای دلار در بازار داخلی نسبت به قیمت اولیه بازار روز شنبه، تقریبا ۵۰ تومان افت داشت.
در پایین ترین سطح قیمت که البته نوسانی زودگذر بود قیمت دلار کاهش ۹۰ تومانی را نیز بر تابلوها نسبت به زمان ذکر شده به ثبت رسانده بود، اما دوباره با تعدیل قیمت تا ۳۴۸۰ تومان بر تابلوها برای ساعاتی در بازار ثابت ماند. قیمت سکه نیز با ۴۰ هزار تومان افت بیشتر روبه رو شد و تا ۱ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان تا ساعت ۱۷ رسید. تا ۱۰ هزار تومان کمتر از این قیمت را نیز برای آن اعلام کردند. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت ۱ میلیون و ۲۲۴ هزار تومان را برای آن تا ظهر اعلام کرده بود. در فضای عمومی اقتصادی بحث راه اندازی بورس ارز دوباره در مجلس مطرح شد و رای نیاورد. دلایل مطرح شده برای آن همان دلایل سابق است. این بحث تابستان سال گذشته نیز در دستور کار دولت بود که در نهایت با تغییر شکل ماهوی به صورت مرکز مبادلات ارزی درآمد. در بازارهای جهانی نیز دیروز یکشنبه بهای طلا در سطح ۱۳۶۰ دلار بسته مانده بود. برای امروز نیز اغلب پیش بینی ها افت بیشتر قیمت را نشانه رفته است.
دیروز با احتساب دلار ۳۴۸۰ تومانی و اونس طلای ۱۳۶۰ دلاری، ارزش طلای واقعی موجود در سکه یک میلیون و ۱۱۳ هزار تومان بود. این مقدار در مقایسه با قیمت یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومانی تابلوها تا ظهر تقریبا ۱۲۶ هزار تومان فاصله داشت. برخی امیدوارند با افزایش عرضه شکاف این دو کمتر شود. بهای طلا در بازار داخلی نیز به میزان زیادی افت داشته و برخی رخدادهای سیاسی آتی نیز امکان به نوسان واداشتن قیمت ها در مسیر کاهشی را نیز دارا هستند.
دیروز تا ظهر نیم سکه تا ۶۵۰ هزار تومان افت کرد و با ۱۵ هزار تومان افت قیمت روبه رو شد. ربع سکه نیز به زیر ۴۰۰ هزار تومان رسید که تقریبا بین ۵ تا ۷ هزار تومان افت ثبت کرد. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ۱۱۴ هزار تومان رسید. این میزان نسبت به روز شنبه ۳۰۰۰ تومان دیگر کاهش ثبت کرده است.
دیروز در ذکر دلایل رد پیشنهاد تشکیل بورس ارز گفته شد که این پیشنهاد چند مشکل دارد، در این پیشنهاد نرخ ثابت برای کالاهای اساسی ذکر شده است که در شرایط فعلی کشور در مورد ارز مشخص نیست نرخ ثابت چه رقمی است. البته شاید بتوان نرخ ثابتی را در نظر گرفت؛ ولی اگر نرخ ارز نوسان بالایی نسبت به نرخ ثابت تعیین شده داشته باشد در حق مصرف کننده اجحاف می شود.
نماینده دولت در این راستا گفته است: اگر نرخ ارز ثابت به شکل قانون دربیاید قطعا مشکل ایجاد می کند و وقتی صحبت از بورس ارز می کنیم یعنی تقاضا کنندگانی که قبلا اقدام به خرید نمی کردند با راه اندازی بورس می توانند وارد این بازار شوند. بنابراین روی تقاضاهای موجود، تقاضا اضافه می کنیم و همچنین با توجه به اینکه هر کسی که در بورس نرخ بالاتری را اعلام کند برنده می شود، بورس ارز موجب می شود به مرور قیمت ارز افزایش یابد. همچنین برخی اقدام به خرید ارز از بورس می کنند و آن را در خانه های خود نگه می دارند.
پیش بینی افت بیشتر برای طلا
در این روزها در بازارهای جهانی تقریبا ۶۰ درصد شرکت کنندگان در یک نظر سنجی از افت بیشتر طلا در این هفته سخن گفته اند. ۳۲ درصد در مقابل به افزایش قیمت آن رای داده اند و ۷ درصد هم نظری برای تغییر قیمت آن ندارند.
در نظرسنجی این هفته از ۲۸کارشناس اقتصادی کیتکو ۱۷نفر به کاهش، ۹نفر به افزایش و ۲ نفر به عدم تغییر قیمت جهانی طلا در هفته جاری رای دادند.
شرکت کنندگان در این نظر سنجی شامل معامله گران شمش طلا، بانک های سرمایه گذاری، معامله گران بازارهای آتی، مدیران مالی و تحلیلگران نمودار فنی هستند.
در بازارهای جهانی انتظار برای رسیدن قیمت طلا تا ۱۳۰۰ دلار همچنان اذهان برخی را به خود مشغول کرده است.
برون رفت تدریجی اقتصاد آمریکا از شرایط بحران و در مقابل تداوم گرفتاری کشورهای اروپایی فشار بر قیمت طلا را روز به روز بیشتر می کند. طرح های ریاضتی در اروپا موجب افت شدید رشد اقتصادی و بیکاری شده و در عین حال کاهش تقاضای مصرف در این قاره، به عنوان مشتریان بازارهای نوظهور، چشم انداز کاهش نرخ رشد اقتصادی در آسیا و روسیه را رقم زده است.
در بازارهای جهانی اتفاق قابل اعتنای دیگر افت بهای نفت است که قیمت طلا را تحت شعاع خود قرار می دهد. در این میان اما مهم ترین دلیل افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده جهان است. برابری دلار در مقابل اغلب آنها افزایش قابل توجه دارد. در این میان افت ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا ضمن تقویت جایگاه دلار در بازار های ارزی جهان، به افزایش صادرات ژاپنی ها نیز منجر شده و نرخ رشد اقتصادی را نیز در پی داشته است.
افزایش شاخص اعتماد مصرف کننده در آمریکا در این روزها نیز بر دلایل احتمالی رویگردانی فدرال رزرو از تداوم استفاده از محرک های اقتصادی افزوده شده است. در روز چهارشنبه این هفته در آمریکا دو اتفاق مهم رخ می دهد که سخنرانی برنانکه رییس فدرال رزرو و جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو هستند. انتشار هر گونه خبر در خصوص بهبود اقتصاد آمریکا و نبود نیاز به برنامه های خردی اوراق قرضه قیمت طلا را با افت به مراتب بیشتری روبه رو خواهد کرد.
در ایران همزمان بانک مرکزی تحویل تقریبا ۵۵۰ هزار سکه را آغاز خواهد کرد. اتفاقی که افزایش عرضه را در بازار داخلی دامن زده و قیمت ها را با کاهش بیشتری مواجه خواهد ساخت. در عین حال در این زمان خبرهای سیاسی تازه بازار را فراگرفته و معادلات آتی بازار را بر هم خواهد زد. افت قیمت محتمل تر به نظر می رسد، اما باید قطع شدن آن تا این زمان انتظار کشید.
دیروز البته بازار با مراجعه بیشتری برای خرید سکه و ارز همراه بود. دیروز افت قیمت ها انگیزه ای برای خرید مهیا کرد. شایعاتی در بازار داخلی وجود دارد که برخی را برای منفعت بردن از افزایش قیمت های احتمالی ماه های آینده به خرید تشویق می کند. شایعاتی که البته چندان قابل اعتنا نیست.