پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- چرا صرافی‌ها دلار و یورو برای فروش (به نرخ آزاد) ندارند؟! چرا برخی از صرافی‌ها به‌جای عموم مردم،  اسکناس‌های بانکی خود را به دلالان می‌فروشند؟

قیمت اسکناس‌های دلار و یورو در این روزهای بازار ارز، دستوری است و صرافی‌ها ملزم به رعایت نرخ‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی هستند.

با توجه به این‌که بازار امنیتی شده است، جریان خرید و فروش اسکناس دلار و یورو با نرخ آزاد نیز به سختی انجام می شود.

 لذا صرافی‌ها سه راه بیشتر ندارند:

1- دلار بانکی تامین نمایند و به مشتریان بفروشند که در اینصورت باید:

ساعت‌ها منتظر تحویل اسکناس از سوی صرافی‌های بانکی بمانند؛ و

در مقابل صرافی نیز صف‌های طولانی مشتریان را مدیریت و نزاع‌های بین آن‌ها را -که این روزها بسیار مرسوم شده است- حل و فصل نمایند!

در پایان روز، برای ۱۰۰ هزار دلار یا یورویی که دریافت می‌کنند، نهایتاً با حاشیه سود ۱۰ تومان در هر اسکناس یعنی یک میلیون تومان از این طریق درآمد کسب می‌کنند که پس از کسر هزینه‌ها و مالیات، نزدیک ۶۵۰ هزارتومان در روز سود حاصل می‌شود؛ درحالی‌که سود یک مشتری به‌ازاء هر ۲۵۰۰ اسکناسی که بانکی می‌خرد و آزاد (به‌طور غیر رسمی) می‌فروشد بیش از ۷۵۰ هزارتومان در‌ این‌روزها است! یعنی سود بیش از یک صرافی!

واقعیت اینست که این میزان سود با توجه به حجم بالای اپراتوری فروش اسکناس بانکی، حضور همیشگی بازرسان بانک مرکزی برای کنترل نحوه فروش‌ها و تبعات پاسخگویی در مراجع مختلف، نه تنها ارزش افزوده‌ای برای صرافی‌ها ایجاد نمی‌کند بلکه فرصت سود بیشتر صرافی در بخش حوالجات ارزی یا سایر اسکناس‌های متفرقه را نیز از آن‌ها می‌گیرد!

2- صرافی‌ها خرید و فروش اسکناس دلار و یورو را با قیمت آزاد انجام دهند؛ که البته امکانش را ندارند!! چون اولاً نمی‌توانند فروش اسکناس دلار و یورو را از یک محدوده‌ای بالاتر از نرخ بانکی در نرم‌افزار سنای بانک مرکزی ثبت نمایند(هشدار سیستمی می‌دهد) و ثانیاً مشمول برخورد قهری بانک مرکزی می‌گردند. لذا فقط می توانند به نرخ خرید بانکی، اسکناس آزاد را بخرند که در این‌صورت، مشتریان ضرر می‌کنند.

3- صرافی‌ها از خریدوفروش اسکناس دلار و یورو (چه بانکی و چه آزاد) صرفنظر نمایند؛ اتفاقی که در حال حاضر رخ داده و بحران تامین این دو ارز را برای مسافرین به‌وجود آورده است!

در نتیجه با توجه به توضیحات فوق، برخی صرافی‌ها یا ترجیح می‌دهند سود خریدوفروش اسکناس بانکی را ازطریق قبول ریسک بیشتر(و کار با تعداد محدودی از دلالان) افزایش دهند و یا عطای خریدوفروش بانکی را به لقایش ببخشند. صرافخانه