به گزارش پارس به نقل از مهر، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اعلام فعالیت آزمایشی سامانه سنا برای ثبت کلیه معاملات ارزی صرافی ها گفت: مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها برای اولین بار تهیه و ابلاغ شد.


صمد کریمی با بیان اینکه مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها برای اولین بار تهیه و ابلاغ شده است تصریح کرد: سیاست های بانک مرکزی در راستای متشکل نمودن بازار ارز کشور و ساماندهی معاملات ارز در شبکه صرافی های مجاز تدوین شده است.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اظهارداشت: کانون صرافان ایران، تشکل حرفه‌ ای متشکل از کلیه صرافی‌ های دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی که به منظور ساماندهی بازار ارز و سکه و ایجاد هماهنگی در حوزه صرافی‌ ها تأسیس شده است.

وی با بیان اینکه جلسات مستمری با کانون صرافان داشتیم گفت: یکی از بندهای حائز اهمیت در این مقررات حاصل میانگین وزنی خرید و فروش ارزها بر اساس اطلاعات ارسالی از سوی صرافان در سیستم سنا بوده که به صورت پایلوت انجام گرفته و در اسرع وقت در سایت کانون قرار خواهد گرفت و این تحول بزرگی در بازار ارز کشور به شمار می رود.

کریمی با تاکید بر اینکه از این پس یک مبنا را برای اعلام قیمت بازار ارز آزاد کشور خواهیم داشت اظهارداشت: معاملات "فردایی" کاملا کالبد شکافی و آسیب شناسی شده و این معاملات سودی برای کشور نداشته و از این کار جلوگیری به عمل خواهد آمد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی اضمن با اشاره به اینکه مقررات معاملات سلف به روز خواهد شد افزود: معاملات سلف یا معاملات آتی جهت پوشش ریسک بانک های تجاری و بانک های تخصصی، صادرکنندگان و واردکنندگان هدف ما خواهد بود نه انتفاع عده ای سودجو.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه صرافان موظفند کماکان اطلاعات تمامی مبادلات خود را در سامانه سنا وارد نمایند ادامه داد: بازرسان این بانک موضوع ثبت مبادلات در سامانه سنا را به طور جدی پیگیری می نمایند و در صورت عدم ثبت برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شرکت های صرافی ملزم به ثبت کلیه مبادلات خود به صورت روزانه هستند تاکید کرد: سامانه سنا در چارچوب وظایف قانونی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایجاد شده و اطلاعات آن صرفا جهت اهداف نظارتی کاربرد دارد. لذا در حال حاضر با توجه به بررسی های جامع بهعمل آمده، به منظور تسهیل در ورود اطلاعات و ثبت کلیه مبادلات مربوط به خرید یا فروش ارزها، استفاده از ماژول حسابداری سامانه سنا به صورت اختیاری بوده و براساس صلاحدید شرکت صرافی است.

کریمی در تشریح معاملات آتی و سلف گفت: معاملاتی هستند که مبادله ارز و ریال به روز یا روزهای آینده محول می شود. وی در مورد معاملات جزئی و عمده گفت: معاملات جزئی به معاملاتی گفته می‌شود که مبلغ ارزی آن حداکثر معادل 10 هزار دلار و معاملات عمده به معاملاتی گفته می‌شود که مبلغ ارزی آن از معادل 10 هزار دلار بیشتر باشد.

گفتنی است، سامانه سنا درگاهی است که صرافی ها می بایست معاملات روزانه ارزی شان را در آن ثبت نمایند.