محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در حاشیه‌ی نشست تخصصی "نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توان افزایی زنان و دختران" در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنان پاسخ داد.

آذری جهرمی در خصوص زمان مشمول طرح رجیستری شدن گوشی سامسونگ گفت: کمیته طرح ثبت گوشی تلفن همراه در این خصوص تشکیل جلسه داد؛ در این جلسه مطرح شد که اگر سامسونگ قبل از پایان سال مشمول طرح شود، این اتفاق به هفته‌ی پایانی اسفند موکول می‌شود. اعضای کمیته این نگرانی را داشتند که با توجه به سهم 50 درصدی این برند در بازار، با مشمول طرح شدن آن ممکن است کمبود گوشی به وجود بیاید. در نتیجه نظر به اینکه در آن ایام، نظارت مناسب در شبکه‌ی نظارتی کشور وجود ندارد، ممکن است باعث شود سودجویی صورت بگیرد و قیمت گوشی را بالا ببرند. این اتفاق هم مردم را متضرر می‌کند و هم تبلیغات منفی برای طرح ثبت گوشی تلفن همراه دارد.

وی در رابطه با مشمول طرح شدن دو مدل از سامسونگ توضیح داد: با اعلام این خبر، برخی گفتند چون این نشان تجاری بزرگ بوده و چون سامسونگ می‌خواهد مدل‌های جدید خود را وارد بازار کند و برخی از واردکننده‌ها متضرر می‌شوند، مسئولان در قبال آن کوتاه آمدند و برخی از لفظ "باج" استفاده کردند. اما هیچکدام از این‌ها حقیقت نداشت؛ لذا برای اینکه این شبهه برطرف شود، دیروز تصمیم گرفتیم این دو مدل از برند سامسونگ را که هنوز وارد بازار ایران نشده است مشمول طرح کنیم. بقیه مدل‌های سامسونگ حدود 15 فروردین سال بعد مشمول طرح می‌شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص نتیجه‌ی بررسی تخلف برخی اپراتورها در نقض حریم خصوصی کاربران گفت: گزارش مرکز ماهر در این خصوص دیروز به دست من رسید و من هم پس از مطالعه، آن را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارجاع دادم و باید صبر کرد تا این سازمان بررسی‌های خود را تمام کند.

وی در این رابطه ادامه داد: مطمئن باشید ما در این حوزه به طور جدی پیگیر هستیم و اگر نقض حریم خصوصی اتفاق افتاده باشد، به مراجع قضایی ارجاع می‌دهیم و اگر نقض امنیتی رخ داده باشد و ناشی از اهمال در تنظیمات امنیتی سیستم‌ها بوده باشد، قطعاً با مسببان برخورد می‌شود و به اطلاع عموم می‌رسد.