پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی رباطی- در دی ماه سال 1396 حجم معاملات واحد های مسکونی و متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ترتیب به 19 هزار فقره و 52.4 میلیون ریال رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 13.5 و 16.7 درصد افزایش نشان می دهد.

رشد تعداد معاملات انجام شده طی دی ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل در تداوم رشد نقطه به نقطه پنج ماه اخیر بوده است. به طوری که این موضوع سبب گردیده است تا در مجموع، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در ده ماهه سال 1396 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از12.2  درصدی برخوردار گردد.

بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در دی ماه سال 1396 نیز موید تغییر متناسب اجاره بها با نرخ تورم در این دوره می باشد، به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10.3 و 9.3 درصد افزایش نشان می دهد. هر چند در پیک افزایش قیمت سو استفاده هایی توسط برخی موجرها در این خصوص صورت گرفت ولی نرخ افزایش اجاره به طور میانگین در شهر تهران بالاتر از 10.3% نبوده است.

به طور مشخص بعد از دوره طولانی رکود و بازدهی منفی حتی در مقایسه با سود بانکی در بازار مسکن ، علیرغم تبلیغاتی که بعضا صورت گرفته شاهد تغییر قابل ملاحظه در حجم معاملات بازار نیستیم و احتمالا همین روند در سال 97 هم ادامه خواهد داشت. 

یکی از دلایلی که بر خلاف انتظار سیکلهای رونق-رکود بازار مسکن دیگر کار نمی کند، تغییرات ساختاری گسترده این بازار از جنبه های مختلف است (هرم جمعیتی ، اشباع طرف عرضه، فقیر شدن طرف تقاضا، مشکلات سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات و...) و سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارند باید در انتظار NEW NORMAL های جدید در این بازار باشند.