در حالی که شاهد ادامه روند رکودی مسکن در چند ساله گذشته بوده‌ایم که شرایط اجاره و خرید از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متفاوت است.

در گزارش های گذشته به بررسی بازار مسکن در شمال، جنوب و غرب تهران پرداختیم و امروز به سراغ بازار اجاره‌بها و خرید مسکن در شرق تهران می‌رویم.

شرق تهران شامل محله نارمک، لویزان، تهرانپارس و ... می‌شود با نگاهی به بازار اجاره مسکن در این منطقه به این نکته می‌رسیم که رکود مسکن تاثیر بیشتری بر قیمت در این منطقه تا سایر مناطق داشته است.

یکی از مشاورین املاک منطقه شرق در توضیح شرایط خرید و اجاره‌بها گفت: با توجه به اینکه سال‌ها است بازار مسکن در رکود به سر می برد، تفاوت چندانی در قیمت‌های فروش مشاهده نشده و تنها بازار اجاره تا حدودی رشد کرده است، اما در منطقه شرق تهران این رشد اندک در قیمت اجاره بها و نرخ خرید مسکن بسیار محدودتر بوده و به تعبیری می‌توان گفت قیمت مسکن در این مناطق ثابت بوده و تغییر چندانی نداشته است.

آپارتمان‌های شرق تهران بیشتر قدیمی ساخت و چندین طبقه هستند و کمتر خانه‌های قدیمی در این منطقه چشم می‌خورد و قیمت خرید مسکن در این منطقه با وجود تمام تصورات مبنی بر بالا بودن نرخ خرید مسکن در شرق تهران از متری 3 میلیون و 200 هزار تومان شروع و تا 7 میلیون و 800 هزار تومان نیز ادامه  دارد و نکته قابل توجه این جاست که باید این نرخ را برای هر متر آپارتمان نوساز در جنوب تهران هزینه است در حالی‌که در شرق تهران این قیمت هر متر آپارتمان 15 سال ساخت است.

بخش قابل‌توجهی از مالکان این واحدها اغلب به نیت تبدیل به احسن کردن آپارتمان خود به واحدی بزرگ‌تر و بهتر، برای فروش هرچه سریع‌تر ملک خود در دوره پیش رونق دست به تعدیل نرخ پیشنهادی زده‌اند. این تعدیل قیمت تقریبا در تمام این محلات دیده می‌شود. هرچند در میان این فایل‌ها، مالکانی هم آپارتمان‌های خود را با قیمت بالاتر یا متناسب با عرف هر یک از این مناطق به بازار فروش عرضه کرده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد در حال حاضر عمده این مالکان با تعدیل نرخ پیشنهادی خود، کوتاه کردن زمان فروش‌رفتن آپارتمانشان را در اولویت قرار داده‌اند.

بازار اجاره نشینی در مناطق مختلف متفاوت است و این در حالی است که در منطقه شرقی تهران بازار فروش رونق بیشتری نسبت به بازار اجاره دارد زیرا صاحبان ملک ها در صدد هستند تا با قیمت هر چند پایین واحدهای خود را به فروش برسانند.