به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد بهزاد گفت: وزارت نیرو در نظر دارد با واگذاری نیروگاه های موجود به بخش خصوصی، سهم این بخش را در تولید برق کشور افزایش دهد و در همین خصوص، هم اکنون ۲۸ نیروگاه آماده واگذاری است.

وی درخصوص آخرین وضعیت صنعت برق کشور، اظهار داشت: در سال ۹۱، سه هزار و ۷۲۹ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شد و هم اکنون ظرفیت واحدهای نصب شده به مرز ۶۹ هزار مگاوات رسیده است.

وی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی، ظرفیت نیروگاهی کشور هفت هزار مگاوات بود که در آغاز فعالیت دولت نهم به ۳۸ هزار مگاوات و هم اکنون به بیش از ۶۹ هزار مگاوات رسیده و بیش از ۳۱ هزار مگاوات در دولت های نهم و دهم به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است.

بهزاد یادآوری کرد: جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته از رتبه ۱۸ به رتبه چهاردهم جهان به لحاظ ظرفیت نصب شده نیروگاهی رسیده است.

وی با بیان آنکه در سال گذشته حجم صادرات برق از مرز ۱۱ میلیارد کیلووات ساعت گذشت، پیش بینی کرد: امسال میزان صادرات برق کشور مرز ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت را پشت سر بگذارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: در سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیون مشترک برق اضافه شده و شمار مشترکان از مرز ۲۸ میلیون و ۸۲۱ هزار گذشته است.

وی راه اندازی بورس برق، آغاز واگذاری شرکت های توزیع، واگذاری هشت نیروگاه و افزایش سهم بخش خصوصی از تولید برق کشور به بیش از ۴۰ درصد را از دیگر دستاوردهای صنعت برق در سال ۹۱ برشمرد.

بهزاد همچنین آماده سازی واحدهای نیروگاهی برای تولید با بیشترین میزان ظرفیت در تابستان، تسریع در احداث نیروگاه های تجدیدپذیر، افزایش بازده نیروگاه ها به بیش از ۴۰ درصد، تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی، کاهش تلفات شبکه و… را از برنامه های وزارت نیرو در سال جاری در بخش برق و انرژی اعلام کرد.

وی درخصوص تعیین قیمت تمام شده برق، گفت: مراحل مطالعاتی در حال انجام است و مراحل نهایی را طی می کند تا قیمت تمام شده برق نهایی شود.

به گفته وی، راه اندازی بورس انرژی نیز به شفاف شدن قیمت تمام شده برق کمک می کند.