قرار است دلار 4200 تومان نماند

با وجود ماندگاری قیمت دلار در کانال 4200 تومان و افزایشی که به طور روزانه گاها در آن اتفاق می‌افتد و همچنین پیش‌بینی‌هایی که برای رشد دوباره قیمت دلار وجود دارد، سیاستگذار ارزی معتقد است که این قیمت واقعی دلار نیست و در ادامه تعدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، دلار از نیمه مهرماه امسال به کانال 4000 تومان وارد شد و در این مدت در همین قیمت باقی مانده است. با وجود اینکه هیچ یک از مسئولان دولتی ماندگاری دلار در قیمت‌های بالای 4200 تومان را رسما تایید نکرده‌اند اما به هر صورت قیمت در مدت گذشته به 4200 تومان که رکورد سال گذشته بود، وارد شده و حتی از این نرخ تا 4220 و 4225 تومان هم پیش رفته است. این در حالی است که دلار در سال گذشته فقط محدود به یکی دو روز 4200 تومانی شد و بلافاصله عقبگرد خود را آغاز کرد.

اما تازه‌ترین اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی در زمان رکوردشکنی‌های قیمت‌ دلار در بازار آزاد از این حکایت دارد که وی اعتقادی به واقعی بودن دلار 4200 تومانی نداشته و تاکید دارد که این قیمت تعدیل می‌شود. بر این اساس از اظهارات سیف باید انتظار داشت که به زودی قیمت دلار در روند کاهشی قرار گیرد حتی اگر به اعتقاد فعالان بازار به کمتر از 4000 تومان دیگر نرسد.

به هر صورت روند دور افزایشی قیمت دلار در فاصله ماه‌های آبان تا پایان دی ماه در چند سال گذشته به روالی معمول تبدیل شده و بر این اساس است که برخی دلالان و حتی مردم عادی به منظور دریافت سود از بازار ارز در چنین مواقعی نسبت به خرید اقدام می‌کنند موضوعی که خود موجب افزایش تقاضا و در نهایت رشد قیمت ارز می‌شود. البته در کنار این موضوع باید گفت که افزایش تقاضای فصلی در ایام ژانویه زمان تسویه حساب بدهی‌های خارجی و همچنین کمتر شدن عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها از دیگر عوامل افزاینده قیمت دلار است.

با وجود شرایطی که اکنون بر بازار ارز حاکم شده و قیمت‌ها عمدتا افزایشی است، باید گفت که هر روز صرافی بانک‌ها نسبت به عرضه ارز که قیمت آن از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، اقدام می‌کنند این قیمت البته در مواقعی تا 10 تومان پایین‌تر از نرخی است که در صرافی‌ها به فروش می‌رود. در حالی بانک مرکزی عرضه کننده ارز از طریق صرافی‌های بانک‌ها است که در سوی دیگر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید هر چقدر هم که افزایش قیمت دلار در بازار اتفاق افتد، نفعی برای دولت ندارد.

با این حال در جریان هیجانات بازار ارز رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید که دلار اکنون از مبادلات بانکی ما حذف شده و بانک مرکزی و شبکه بانکی از این ارز در مبادلات خود استفاده نمی‌کنند و عمدتا با ارزهایی مانند یورو و سایر ارزها کار خود را انجام می‌دهند و وابستگی به دلار وجود ندارد.