پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی مطهرنیا گفت: سرنوشت برجام در دوره ترامپ و با تعاملات میان آمریکا و جبهه اسرائیلی عربی نیز جای بحث و بررسی دارد. 

مهدی مطهرنیا استاد و عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: باید توجه داشت که برجام در کنش سیاسی ترامپ یک تعهدنامه گریزناپذیر و در عین حال بسیار بد است، از این رو او نمی‌تواند آن را پاره کند، اما می‌تواند با تمام قدرت خویش آن را محدود سازد. 

وی افزود: او با شعار پاره کردن برجام در پی تحریک تهران و خروج ایران از برجام و به تبع آن، ایجاد اجماع بین‌المللی مجدد علیه تهران است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به رابطه ترامپ با مسکو گفت: ترامپ در دکترین سیاسی خود در حوزه سیاست خارجی به همگرایی با مسکو و تقابل با تهران می‌اندیشد و بر آن است که همکاری‌های اقتصادی با ایران را در قالب برجام محدود و در عین حال تمام تلاش خود را متوجه محاصره تهران در حوزه منطقه‌ای کند. 

مطهرنیا افزود: اسرائیل نقش کلیدی در منطقه علیه تهران با همگرایی برخی دولت‌های عربی ایفا می‌کند. بنابراین تل‌آویو بر آن است که این همکاری‌ها هرچه زودتر تعریف عملیاتی علیه تهران پیدا کند.

وی اضافه کرد: در این رابطه احتمالا تلاش نتانیاهو و ترامپ در جهت همسویی بیشتر علیه تهران به موازات همگرایی بیشتر ریاض، تل‌‌آویو و مسکو در منطقه و بحران‌های منطقه‌ای در دستور کار ترامپ قرار خواهد گرفت. این مساله تاحدودی منطق بازی علیه ایران را از شدت و حدت بیشتری برخوردار خواهد کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان ساخت: رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در وهله نخست تعریف موسع از برجام را بسیار محدود خواهد کرد و در گام بعدی در حوزه‌های دیگر فشارهای خود بر ایران را افزایش خواهد داد تا ایران را به زعم خود وادار کند مسوولیت خروج از برجام را بپذیرد. 

مطهرنیا افزود: از سوی دیگر همگرایی با روسیه در حل‌و‌فصل بحران‌هایی مانند سوریه می‌تواند ابزار فشار بر تهران را بیشتر سازد و رهیافت ترامپ در این زمینه در کنار فشار بر تهران جهت‌گیری تکمیلی دارد.