سید حسن حسینی شاهرودی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ساماندهی و مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته اظهار داشت: رفتارهای ضد و نقیض از سوی دولت در سالهای گذشته مشاهده کردیم، طبیعتاً کالاهایی که به کشور قاچاق می‌شود، دلایل مختلفی دارد، باید موانع تولید که منجر به غیر رقابتی شدن کالاهای داخلی می‌شود برطرف شده، اما اقدامی در این جهت وجود نداشته است.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه گران شدن کالاها به دلیل غیر رقابتی بودن منجر به کاهش کیفیت آنها می‌شود، تصریح کرد: به این دلیل، بسیاری از مردم به سمت کالاهای خارجی به ویژه قاچاق روی می‌آورند.
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه احساس می‌شود دولت باید اقدامات جدی در زمینه تولید و مبارزه با قاچاق کالا انجام دهد، تصریح کرد: بسیاری از کالاهایی که وارد می‌شود، مشابه داخلی داشته و از طرفی کالاهای قاچاق از مناطق آزاد به صورت رسمی بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی وارد می‌شوند که نه تنها تنبیهی وجود ندارد، بلکه تشویق هم می‌شوند، به طوری که دولت لایحه افزایش مناطق آزاد را ارائه می‌کند.
 
وی با تاکید بر اینکه استان‌های مرزی به مناطق آزاد تبدیل شده‌اند، یادآور شد: در این مناطق کنترلی بر واردات وجود ندارد و هزاران هکتار سرزمین به عنوان منطقه آزاد بدون کنترل گمرکی ایجاد شده و کالا به سرزمین اصلی وارد می‌شود.
 
حسینی شاهرودی با اشاره به عدم نظارت و کنترل صحیح دولت در ورود کالا به ویژه در مناطق آزاد اظهار داشت: هدف از ایجاد مناطق آزاد تقویت صادرات و ایجاد اشتغال بود، اما در حال حاضر این مقوله به نسبت واردات بسیار ناچیز است. نمی‌توان در جلسات شعار داد و صرفاً حرف زد. اکنون خروجی جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی چیست، امیدواریم در سال جدید شعارها به اقدام و عمل منتهی شود.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه انتخاب مجدد شعار سال بر پایه اقتصاد مقاومتی نشان از پابرجا بودن دغدغه‌ها و مطالبات این موضوع دارد، تصریح کرد: اگر در حوزه اقتصادی کاری انجام ندهیم، در بخش‌های دیگر مانند حوادث اجتماعی و امنیت نیز با مشکل مواجه خواهیم شد، بنابر این پاشنه آشیل اقتصاد است. 
 
حسینی شاهرودی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی خاطر نشان کرد: در صورتی که گمرک در مبادی رسمی حضور مکانیزه و سیستمی هوشمند داشته باشد، درآمدهای گمرکی بیش از آنچه محقق شده، به دست خواهد آمد. 
 
به گفته این نماینده مجلس در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که بدون هیچ مشکلی کالا از مناطق آزاد وارد کشور می‌شود و حتی بازرگانان صالح و سالم نیز توجیهی برای ورود رسمی کالا از گمرک نمی‌بینند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه دولت سوراخ دعا را در مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تولید گم کرده است، گفت: سال گذشته مشاهده شد که مسئولان برای مبارزه با قاچاق سراغ حلقه آخر رفته تا کنترل و نظارت را انجام دهد. نمی‌گوییم این اقدام نباشد، اما باید کار از ورودی مبادی کشور نظارت دقیق صورت بگیرد.
 
وی به یکی از رویکردهای ورود کالاهای قاچاق به کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل ارزانی این کالاها مسئولان به دنبال ایجاد رفاه نسبی در جامعه هستند، اما چنین پدیده‌ای آثار مخربی همچون بالارفتن بیکاری، توقف تولید و از بین رفتن اشتغال را به همراه دارد، بنابراین نباید دستاویزی رأی گرفتن در این مقاطع باشد. وجود چنین نگاه‌هایی نه تنها ملی و بلند مدت نیست، بلکه بخشی و سیاسی تلقی می‌شود.