محمدعلی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست خبری امروز که به مناسبت سی و هشتمین سالگرد دهه فجر برگزار شد اظهار داشت: سازمان حفظ نباتات در حوزه آفات خصوصی و همگانی و همچنین مقاومت قرنطنیه ای سیاست های حاکمیتی شامل ردیابی پایش و مبارزه با آفات قرنطینه را اعمال می کند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت مدیریت آفات همگانی، خصوصی و عمومی از سال زراعی گذشته افزود: سال گذشته فتح اراضی زراعی و باغی کشور تحت پوشش مدیریت آفات قرار گرفتند به طوری که در سطح 5میلیون و 200هکتار مبارزه با آفات، یک میلیون و 800هکتار مبارزه با بیماری، 6میلیون و 600 هکتار و سطح شبکه مراقبت 5میلیون و 400هزار هکتار است.

باغستانی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی سال گذشته پیش بینی می شد که سطح مبارزه با زنگ غلات در 700 الی 800 هزار هکتار باشد که به سبب شبکه پیش آگاهی تنها در سطح 70هزارهکتار مبارزه صورت گرفت که با این وجود 750تن در مصرف سم صرفه جویی به عمل آمد.

رئیس سازمان حفظ نباتات در خصوص مبارزه با علف های هرز بیان کرد: باتوجه به بحث خودکفایی گندم حدود 3میلیون و 400هزار هکتار مبارزه با علف های هرز صورت گرفت که درغیر این صورت 200تا 300درصد به مزارع خسارت وارد می شد.

به گفته وی طی سال های گذشته مبارزه با سیل زدگی گندم به زیر نیم درصد رسید که این مسئله تأثیر به سزایی بر کیفیت گندم و در نهایت نان دارد.

باغستانی با اشاره به سایر فعالیت های سازمان حفظ نباتات برای مبارزه با آفات در سال زراعی جاری بیان کرد: سازمان ضدعفونی بزور گندم ها قبل از کشت آغاز می کند و باید گفت که سال گذشته یک میلیون و 100هزار تن ضدعفونی بذر گندم و جو صورت گرفت که امسال این رقم تا کنون به 950هزار تن رسیده است.

پیش بینی مبارزه با سن گندم از 2میلیون و 200هزار هکتار

وی با اشاره به وضعیت مبارزه با علف های هرز در سال جاری گفت: در 10استان کشور حدود 418هزار هکتار درسال 95_96مبارزه با علف های هرز صورت گرفته و پیش بینی می شود که درسطح 3ونیم ملیون هکتار مبارزه با علف های هرز را داشته باشیم.

باغستانی با اشاره به اوضاع مبارزه با سن گندم درسال جاری افزود: با توجه به شرایط اقلیمی اولین ریزش سن مادری از تاریخ 9/10 در شهرستان لاور در فارس آغازشده و پیش بینی می شود که امسال در سطح 2میلیون و 200هزار هکتار مبارزه با سن داشته باشیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به مبارزه با آفات عمومی بیان کرد: در حوزه آفات عمومی سال گذشته درخصوص جوندگان 250هزار هکتار مبارزه داشته ایم که ازاین میزان درسطح 108هزار هکتار مبارزه با ملخ صورت گرفت چرا که برای اولین بار در مناطق شرقی ملخ های آسیایی  از افغانستان وارد کشور شدند که خوشبختانه با همکاری سازمان حفظ نباتات و ستاد بحران استان ها خسارتی وارد نشد.

هشدار فائو در خصوص حمله تهاجمی ملخ ها

باغستانی در خصوص هشدارهای لازم سازمان فاوو در خصوص ورود ملخ های مهاجر به کشور خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت بارندگی مناطق جنوب شرق و جنوب غرب هشدارهای لازم داده شده چرا که این مناطق می تواند کانون ملخ های صحرایی باشد که در این خصوص ستاد بحران استان ها و کشور باید کمک های لازم را به عمل آورند.

وی ادامه داد: امسال سطح مبارزه با ملخ بالای 200هزارهکتار خواهد بود، ضمن آنکه ملخ های مهاجر از غرب دریای سرخ شروع به حرکت کردند و بعد از گذشتن به مناطق عمان وارد مناطق جنوبی خواهند شد و فائو هشدار های لازم در خصوص حمله ملخ های مهاجر به ایران را داده است.

باغستانی با اشاره به وضعیت مبارزه با جوندگان در سال جاری گفت:پیش بینی می شود که امسال بر سطح 250هزار هکتار مبارزه با جوندگان صورت گیرد، از این رو لازم است که اعتبار مبارزه با ملخ و جوندگان از 5میلیارد تومان به 8میلیارد تومان افزایش یابد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه سلامت محصول از دیگر دغدغه های سازمان حفط نباتات است، اظهار داشت: از این رو روش های کنترل غیرشیمیایی در سبد مبارزه با آفات را بایستی افزایش دهیم که به همین خاطر پیش بینی می شود 735هزار هکتار از اراضی با محوریت محصولات تازه به خوبی تحت کنترل بیولوژیک قرار گیرد که بدین منظور در سطح 230هزار هکتار کنترل صورت گرفته است.

ارتقا کیفیت سموم در دستور کار قرار گرفته است

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به آخرین وضعیت آفت‌کش میکروبی بیان کرد: سال 92 تعداد آفتکش میکروبی 6 عدد بوده که تا کنون 6 آفتکش دیگر ازسال 92 به بعد به ثبت رسیده و همچنین در زمینه آفتکش بیوشیمایی 6آفتکش به ثبت رسیده که مجموعا 9 آفتکش بیوشیمایی در کشور وجود دارد.

باغستانی با اشاره به اقدامات لازم در زمینه ارتقا کیفیت سموم گفت: درتولید سموم شیمایی تحت لیسانس شرکت های بزرگ اروپایی ویک شرکت بین المللی هندی تفاهم نامه ای مبادله شده است.

وی در خصوص آفات قرنطینه ای اظهار داشت: در شرایط کنونی بیش از 200آفت قرنطینه ای در کشور موجود است که باید مراقبت های لازم از مرزها راداشته باشیم تا آفات جدیدی به کشور ورود پیدا نکند.

به گفته وی حدود 15میلیون تن اعمال ضوابط قرنطینه ای درمحموله ای وارداتی که از نظر متر مکعب 480هزار هکتار متر مکعب چوب و سایر محصولات و برای اندام هایی با ریسک بالا 537 مورد صدور مجور داشته ایم.

این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی سامانه قرنطینه ای در جهت تسهیل فرآیند صادرات عنوان کرد: در دوره تنش بین روسیه و ترکیه که بحث اصالت کالاهای ایرانی مطرح شد در سامانه حدود 16هزار گواهی بهداشت را از 3 ماه پیش صادر کردیم که بر ا ساس آن صادرکننده ما از مقطع تولید محصول گواهی بهداشت دریافت می کند و این در حالی است که در گذشته کالاهای بسیاری به کشور برگشت می خورد که در شرایط کنونی با صدور گواهی بهداشت درمبدا برگشتی محصولات صادراتی به صفر رسیده است.

ساماندهی فروشگاه های سموم غیر مجاز

وی با اشاره به سامانه ردیابی سموم افزود: بر این اساس از سال گذشته ساماندهی فروشگاه های غیر مجاز در دستور کار قرار گرفت که خوشختانه از 3هزار و 5020 فروشگاه غیر مجاز به کمتر از 400فروشگاه رسیده که به زودی این فروشگاه تعیین و تکلیف خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به شروع فعالیت دیگر سازمان مبنی بر روش های نوین پیش آگاهی اظهار داشت: روش های نوین پیش آگاهی از 3تا 4 استان آغاز شده به طوری که با استفاده از پهباد بحث پایش و پیش آگاهی را انجام می دهیم.

به گفته وی با یک پهباد روزانه به طور متوسط برای 300تا 400 هزار هکتار ارازی می توان نقشه پراکنش آفات را تهیه و ترسیم کرد.

بررسی شاخص های مختلف برای سموم پرخطر

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاخص های قضاوت درباره سموم پرخطر گفت: درحقیقت برای قضاوت سموم پرخطر چندین شاخص مدنظر است ما باید گفت که در سبد سهم کشور سم پرخطر نداریم و تنها درمواردی سم پرخطر برای جونده کش ها مورد استفاده قرار می گیرد و این سموم هیچگاه به طور مستقیم برای گیاه زراعی مصرف نمی شود.

 

باغستانی در ادامه یادآور شد: سمومی که بر گروه Aو B قراردارند سموم سرطان زا و مشکوک به سرطان هستند که به همین منظور طی دوسال گذشته سم مخاطره آمیز حذف شده اند.

وی با اشاره به دیگر گروه سموم افزود: سمومی که در گروه C قرار دارند سموم پرخطر تلقی میشوند و این درحالی استکه بر اساس طبقه بندی سموم متوسط پرخطر هستند.

این مقام مسئول از کاهش تعرفه واردات سموم کم خطر خبر داد و گفت: سموم گروه B کم خطر هستندو بدین منظور پیشنهاد داده ایم که تعرفه وارد ات آن به صفر برسد و از طرفی تعرفه واردات سموم گروه C به 15 درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه 2تا 3 درصد سموم کشور پرخطر و مابقی متوسط و کم خطر هستند افزود: در این راستا تصمیماتی در جهت تشویق سطح سموم کم خطر اتخاذ شده به طوری که هر کس که وارد عرصه تولیدو یا واردات می شود باید حداقل یک سم کم خطر را در کشور به ثبت رساند.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به مبارزه بیولوژیک درسطح گلخانه ها گفت: در سطح گلخانه ها پکیج های مدیریت و مبارزه بیولوژیک و استفاده از سموم کم خطر را در دستور کار قرار داده ایم که بدین منظور قراردادهایی با چند شرکت بین المللی اروپایی منعقد شده و امسال نیز در سطح پایلوت مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک در گلخانه ها داشته باشیم.

وی در خصوص شرایط و مقررات واردات چوب گفت: وارد کنندگان چوب در خصوص واردات حرف خودشان را می زنند اما باید گفت که بدون ضدعفونی چوب را نمی توان به عرصه جنگل آورد چرا که دنیا بحث قرنطینه ای به سادگی برخوردنمی کند که ما بخواهیم این گونه عمل کنیم از این رو واردات چوب با رعایت شرایط قرنطینه ای اشکالی ندارد چرا که آفات چوب در ضخامت 2الی 3سانتی متر پوست هستند.