به گزارش پارس به نقل از تسنیم، جمیل علیزاده شایق در مورد بازگشت ارز واردات برنج از مبادله ای به مرجع اظهار داشت: طی این مدت هر روز تصمیمات جدیدی در مورد اختصاص ارز به کالاهای اساسی مطرح می شد ولی روز گذشته اعلام کردند که ارز مرجع برنج بازخواهد گشت، همچنین آقای رحیمی نیز این مسئله را رسماً در رسانه ها اعلام کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نامه ای به شما ارسال شده که به برنج ارز مرجع تعلق می گیرد، گفت: هیچ وقت نامه ای مبنی بر اینکه ارز مرجع حذف شده و یا تعلق می گیرد ارسال نشده بلکه همه چیز از طریق رسانه ها اعلام می شود و از دی ماه ۶ بار تصمیمات در خصوص ارز مرجع تغییر کرده و بر اساس آخرین تصمیم اعلام کرده اند که ارز مرجع به برنج نیز تعلق می گیرد.

دبیر انجمن برنج تصریح کرد: داستان حذف ارز مرجع اعلام شد ولی به طور کامل اجرایی نشد و اختصاص ارز مرجع ادامه داشت. به خواست دولت به برخی از افرادی که اقدام به واردات می کردند ارز مرجع و برخی ارز مبادله ای اختصاص داده می شد که مشخص نبود بر اساس چه معیاری است ولی به طور کلی ارز مرجع هیچ وقت به طور کامل حذف نشد.

شایق در پاسخ به این سوال که قیمت برنج قبل از اینکه ارز مرجع آن حذف می شود چه میزان بود، بیان کرد: در شهریور و مهر سال گذشته قیمت هر کیلو برنج وارداتی ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان بود که در حال حاضر بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان است که در برخی از برنج ها از هر کیلو ۴۵۰۰ تومان نیز قیمت ها بیشتر است. دلیل این گرانی نیز با توجه به اینکه ارز مرجع برنج هیچ وقت به طور کامل حذف نشد، بیشتر روانی بود زیرا قیمت جهانی برنج طی یک سال اخیر خیلی تغییر نداشته است که بر روی واردات اثر بگذارد.

وی ادامه داد: آخرین برداشت برنج ایرانی در شمال هفته اول مهر سال گذشته بود که از آن زمان به بعد نه برنجی کاشته شده و نه برداشتی انجام شده است ولی قیمت آن افزایش یافته است بنابراین علاوه بر اثر روانی که موجب افزایش قیمت ها شد، تأثیر افزایش سایر قیمت ها بر روی برنج بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر ارز مرجع به طور کامل همانند گذشته به برنج تعلق گیرد قیمت ها کاهش خواهد یافت، گفت: اگر رسماً ارز مرجع به برنج تعلق گیرد و عملاً اجرا شود قیمت ها کاهش می یابد البته باید این را بگویم که تجربه نشان داده هر وقت قیمت کالا یی افزایش می یابد برگشتی در قیمت آن نیست و اگر کاهش یابد نیز درصد آن کم است.