در حالی که تقویت ارزش دلار آمریکا تاثیر مثبت ناشی از امیدواری ها به اجرایی شدن طرح کاهش تولید اوپک را خنثی کرده، قیمت نفت امروز کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 32 سنت، معادل 0.69 درصد کاهش به 46 دلار و 17 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 47 سنت، معادل 1.06 درصد کاهش داشت و به 44 دلار و 95 سنت رسید.

تقویت ارزش دلار موجب می شود نفت که به دلار ارزش گذاری می شود، برای خریدارانی که با ارزهای دیگر خرید می کنند گرانتر شود.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار نفت در موسسه اوآندای سنگاپور گفت: «تقویت ارزش دلار بر خوش بینی ناشی از اظهارات خوش بینانه وزیر انرژی عربستان در مورد توافق نفتی سایه افکنده و موجب تضعیف قیمت ها شده است.»

به دنبال اظهارات جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا که گفته، افزایش نرخ بهره ممکن است «نسبتا به زودی» اتفاق بیافتد، ارزش دلار به بالاترین رقم در 13 سال و نیم گذشته رسید. این اظهارات حکایت از احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر دارد.

قیمت نفت در طی 3 روز گذشته کاهش یافته اما نفت برنت همچنان نسبت به پایین ترین رقم 3 ماه اخیر که جمعه گذشته به ثبت رسید 6 درصد بالاتر است.

اظهارات خوش بینانه خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در مورد کاهش احتمالی تولید اوپک پیش از دیدار امروز مقامات کشورهای مهم صادر کننده نفت در دوحه بیان شد.

تحلیلگران گفتند، تاثیر نامشخص بودن سرنوشت توافق اوپک همچنان در بازار باقی است و حتی اگر تولید کنندگان به توافقی هم برسند، تاثیر آن بر بازار کوتاه مدت خواهد بود.