قیمت نفت در معاملات امروز با تمرکز بازار بر مازاد عرضه سوخت کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 5 سنت کاهش 45.79 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز  به علت تقاضای ضعیف 11 سنت کاهش یافت و 44.55 دلار در هر بشکه معامله شد.

گروه جفریز، یک بانک سرمایه گذاری در آمریکا اعلام کرد: «این هفته، هم رشد تقاضا برای بنزین و هم رشد تقاضا برای گازوئیل کاهش یافته است.»

به گفته تاجران، فزونی ادامه دار عرضه نفت و محصولات پالایش شده که بازار را 2 سال است تحت فشار گذاشته، بازارها را کاهشی کرده است.

بانک ای ان زد نیز اعلام کرد: «قیمت نفت با بازگشت تمرکز به رشد عرضه کاهش یافت. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که احتمالا قیمت ها در میان رشد بی رحمانه عرضه کاهش یابد،مگر اینکه اوپک کاهش چشمگیری در تولیدش انجام دهد.»

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد عرضه جهانی نفت در ماه اکتبر روزانه 800 هزار بشکه افزایش یافته است و به 97.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گفته تاجران، در کنار مازاد عرضه، بالا رفتن ارزش دلار به دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز بر قیمت ها فشار آورده است.

از آنجایی که نفت و محصولات پتروشیمی به دلار فروخته می شود، هزینه واردات آن برای هر کشور که ارزی به غیر از دلار دارد بالا می رود و این امر تقاضا را کاهش می دهد.