طهماسب مظاهری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما افزایش نقدینگی در نظام اقتصادی کشور را آب حیات مانند خون در رگهای اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: برای اثر بخش بودن این آب حیات در رگهای اقتصادی کشور دو شرط لازم است ؛ یکی سالم بودن آن و دیگری حرکت در مسیر رشد وتوسعه اقتصاد کشور.

او ادامه داد : نسبت حجم نقدینگی اعلام شده از سوی بانک مرکزی که مبلغ 1123 هزار میلیارد تومان است نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد افزایش داشته و خطر اصلی این است که وقتی نقدینگی بیشتر از تورم در اقتصاد رشد کند ممکن است که قیمت ها تثبیت شود اما گویا در موتور اقتصادی کشور ماسه ریخته باشند مانع از روغن کاری موتورهای اقتصاد می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دوباره برگشتن به تورم 25 درصدی برای کشور خوشایند نیست و کم کردن آن به خاصیت قدرت قانون نیاز دارد ، بهترین کار می توانست این باشد که در ابتدای سال 95 دولت کاری کند که نقدینگی بیشتر از 10 درصد رشد نکند و دولت می توانست این کار را بکند .

مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت : راه حلی که دولت می توانست به کار بگیرد بهره جویی از نقدینگی موجود و ابزارهای بازار سرمایه برای سرمایه گذاری درتولید از طریق نظام بانکی و بازار سرمایه بود اما شبکه بانکی امروزه توانایی کمک به اقتصاد کشور را از دست داده و با تنگنای مالی مواجه است یعنی نمی تواند نقدینگی شناور در دست مردم را جذب کند .

او افزود : دولت می تواند از طریق بازار سرمایه موتور اقتصادی کشور را به حرکت درآورد که البته در برخی موارد هم توانسته بدهی های دولتی را اندکی صاف کند آن هم با انتشار اوراق موجود در بازار سرمایه .

این استاد دانشگاه ادامه داد : متاسفانه با دولتی که وجود دارد نمی توان امیدوار بود که حمایتی از بازار سرمایه و به تبع آن حمایت از تولید و رشد اقتصادی انجام شود .

مظاهری در ادامه گفت : پرواضح است که رقم 1123 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی حاصل از جمع اسکانسها و سکه های جیب من و شماست که دارایی های کشور را نزد بانکها تشکیل می دهدسیستم بانکی ما توان چرخش و مدیریت این ارقام را ندارد اما بازار سرمایه به خوبی می تواند این ارقام را به حرکت درآورد.

مظاهری افزود: تثبیت نرخ ارز و حرکت بازار سرمایه ابزارهایی هستند که دولت می تواند برای به حرکت درآوردن چرخه اقتصادی جامعه از آن بهره گیرد.

او با ذکر مثالی گفت: فردی که کم خونی دارد از دو طریق می توان خون مورد نیازش را تأمین کند؛ یکی از طریق سازمان انتقال خون و دیگر اینکه کبدش را خونساز کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بخشی از نقدینگی که از طریق بانک ها به عنوان های تسهیلات و اعتبارات ارائه شده بازپرداختی نداشته و به رسوب رسیده و حیات بخشی نداشته است اما همچنان اعتبارات معوقی که بانک ها به بخش های دولتی و خصوصی ارائه کرده اند همچنان در نظام بانکی جزء نقدینگی محسوب می شود و سالانه 20 درصد سود به آن اضافه می شود و این رقم جریانی ندارد چرا که به رسوب رسیده است.

مظاهری گفت: آیا شما به عنوان یک سپرده گذار اگر به بانک بروید و بشنوید که سپرده شما به عنوان تسهیلات و اعتبارات به فرد دیگری داده شده است و پول شما سوخت شده می پذیرید که با آن بانک کار کنید؟ خیر، زیرا این جمله ناشی از ورشکستگی بانک هاست و به هیچ عنوان خوشایند نخواهد بود.

او افزود: نباید سپرده های اصلی را سوخت شده حساب کرد زیرا بخشی از سپرده های اصلی (80 درصد) معوقات است و تحت عنوان وام به سرمایه گذاران ارائه شده اما وصول نشده است.

رئیس اسبق بانک مرکزی اقدام اخیر وزارت صنعت مبنی بر تزریق 16000 میلیارد تومان به واحدهای صنعتی به منظور تضمین راه اندازی و وصول مطالبات دولت را تحسین کرد و گفت: نقدینگی، موجود و نزد بانک ها سوخت نشده است و این جای تبریک به دولت آقای روحانی دارد.

او ادامه داد: دولت می تواند با ابزارهای موجود در بازار سرمایه نقدینگی را در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهد، بازار سرمایه هم برای جذب سرمایه مردمی نیازمند تغییراتی در سیستم اطلاعات داخلی بورس و شفاف سازی تابلوی نمادهای بورسی است.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی افزود: بورس هم مانند هر سازمان دیگری دارای اصولی است که یکی از مهم ترین آنها به منظور جذب اعتماد مردم به بازار سرمایه خوش قولی دولت در نقد کردن اوراق انتشاریافته در سررسید یک ساله و دوم شفاف سازی اطلاعات بورسی است.

مظاهری گفت: اگر ارز تک نرخی شود قاچاق کالا ریشه کن می شود و حمایت از تولید داخل و صادرات شکل می گیرد.

او افزود: دولت هر لحظه می تواند ارز را تک نرخی کند اما در دولت یازدهم این اقدام یک التزام است زیرا دولتمردان قول داده اند که این کار را انجام دهند و اگر بدقولی شکل بگیرد دولت باید ضرر چند میلیارد دلاری را بر اقتصاد کشور وارده شده بداند.