به گزارش پارس، افزایش قیمت خوراک پتروشیمی تبدیل شده است به گره ای کور که دیگربا دندان نیز باز نمی شود، در یکی دو سال اخیر پس از تصویب قانون هدفمندی یارانه ها و تلاطمات ارزی مسائل مالی پتروشیمی ها از جمله قیمت خوراک و نحوه تسعیر ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی تبدیل به یک بحران مهم در کشور شد و بعضی تصمیمات دولت به خصوص در وزارت صنعت، معدن و تجارت به پیچیده تر شدن این بحران کمک کرده است.


این بحران که ابعاد مختلفی چون سود بادآورده و کلان پتروشیمی های گازی ناشی از قیمت ناچیز خوراک گاز، محاسبه قیمت خوراک بر اساس ارز مرجع و فروش ارز پتروشیمی ها در بازار آزاد به قیمت هایی حتی بیش از قیمت بازار، وارد نشدن بخش بزرگی از ارز صادراتی پتروشیمی ها به کشور، ممنوعیت های صادراتی و قاچاق محصولات پتروشیمی داشت، باعث شد که بهترین راهکار مقابله با آن سیاست گذاری صحیح تحویل خوراک و قیمت گذاری منطقی آن از سوی دولت و مجلس ارزیابی شود.

چندی پیش معاون برنامه ریزی شرکت ملی پتروشیمی از افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها در سال ۹۲ خبر داد و درباره نحوه دریافت بهای خوراک پتروشیمی ها به صورت ارزی و ریالی توضیح داد. رمضان اولادی در گفت وگو با یکی از رسانه ها اظهار کرد: هفته گذشته جلسه ای داشتیم که در آن قرار شد هیات دولت پیشنهاد افزایش قیمت خوراک گاز طبیعی پتروشیمی ها را پس از بررسی تصویب کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس یک گزینه از میان قیمت های ۱۰،۱۱،۱۳ و ۱۵ سنت برای هر متر مکعب گاز خوراک پتروشیمی ها انتخاب خواهد شد. مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: قیمت خوراک گاز طبیعی حدود ۷ سنت در نظر گرفته شده بود، اما الان با توجه به افزایش نرخ ارز قیمت این خوراک به کمتر از ۳ سنت رسیده است. وی اضافه کرد: درباره قیمت خوراک مایع هیچ تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

پس از انتشار این خبر در روزهای پایانی فروردین ماه، مدیران ودست اندرکاران این صنعت دست به دعا شدند تا شاید معجزه ای شود و این ارقام از دستور کار برداشته شوندهمه امید آنها به جلسه دیروزبود که قرار بود باحضور وزرا و مسئولان پتروشیمی در ستاد تنظیم بازار به منظور تعیین نرخ خوراک برگزار شود که به دلیل شرکت نکردن وزرا این جلسه درمجموع منحل شد.

قیمت های پیشنهادی درحد افراط و تفریط است

دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی، در این باره به اقتصاد پرس گفت: تنهاامیدواری صنعت پتروشیمی این است که این ارقام اعلام شده دراخباردرباره نرخ خوراک متنفی شود.

احمد مهدوی درپاسخ به این سوال که ایا شما خواهان ثابت ماندن نرخ خوراک هستید، اظهارداشت: خیرما هم معتقدیم که نرخ فعلی گاز طبیعی پایین است اما قیمت های گفته شده درحد افراط و تفریط است.

مهدوی وجود گاز و قیمت آن را مزیت صنعت پتروشیمی دانست و تاکید کرد: ارزش صادرات غیرنفتی این صنعت ۱۴ میلیارد دلار است درحالی که گاز مورد استفاده در این صنعت تنها ۵درصد است و درمجموع کل خوراک پتروشیمی ها دربخش میعانات زیر۱۰ درصد بوده درحالیکه می توان با ارایه خوراک با قیمتی مناسب به پتروشیمی ها ارزش افزوده ایجاد کرد پس چرا حجم قابل توجهی از گاز به کشورهای همسایه همچون ترکیه صادر می شود.

از مهدوی پرسیدیم که شما توقع چه قیمتی را دارید که گفت: ما انتظار نداریم دولت خوراک را زیرقیمت منطقه به پتروشیمی ها ارایه بدهد اما این قیمت دیگر نباید بالاتر از نرخ منطقه باشد.

وی با اشاره به نرخ خوراک درمنطقه گفت: میانگین قیمت گاز طبیعی ۹ کشوربااحتساب لیبی و الجزایر حدود۴و نیم تا ۵ سنت یعنی معادل ۱۱۳ تومان است، درمورد گاز مایع هم درشرایطی فوب منهای۵ درصد برای قیمت خوراک تعیین شده که عربستان ۳۰ درصد به پتروشیمی ها در گاز مایع تخفیف داده است.

مهدوی اضافه کرد: چندی پیش عربستان اطلاعاتی را درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها منتظر کرد که حاکی از ثابت بودن نرخ برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده دارد که این خود تثبیت سیاست ها علاوه بر تشویق به جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی ارزش تولید محصولات پتروشیمی را به بالای ۴۰ میلیارد دلار می رساند.

دبیر انجمن صنفی صنعت پتروشیمی گفت: ایران باچنین سیاست هایی یک از پر قدرترین اهرم های اقتصادی خود یعنی صنعت پتروشیمی را همراه با بازارش به کشورهای رقیب تقدیم می کند.

مهدوی تاکیدکرد به همین دلیل است که در ایران حتی یک سرمایه گذار بخش خصوصی هم وجود ندارد که تمایل به سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی با خوراک مایع داشته باشد.

این مناقشه چطور به پایان می رسد

فرامند هاشمی زاده، مدیرعامل پتروشیمی فن آوران درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها به خبرنگار ما گفت: سرمایه گذاران دربحث قیمت خوراک پتروشیمی ها انتظار تثبیت قیمت ها طی یک دوره ۵ تا۱۰ ساله را دارند و ما معتقدیم اگر قرار است افزایش نرخی صورت گیرد هرعددی هم که باشد یک فرمول بلندمدت باشد تابرای همیشه به مناقشه های موجود برای تعیین نرخ خوراک درکشور پایان داده شود.

از وی پرسیدیم که آیا در دنیا قیمت گذاری خوراک در بازار آزاد است، که این طور پاسخ داد: دربازارهای جهانی فرایند تعیین قیمت خوراک تا زمان فروش محصول نهایی به صورت متصل به هم و براساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد اما در ایران عملا این موضوع وجود ندارد.

وی افزود: ۴ ماه قبل به یکباره صادرات ممنوع شد و این تصمیم درشرایطی اتخاذ شد که اصولا پتروشیمی ها تلاش زیادی برای کسب جایگاه خود در بازارهای صادراتی کرده بودند.

اجحاف به صنعت ارز آور پتروشیمی

علیانی مدیرعامل پتروشیمی اصفهان در این باره معتقد است که در ایران تمام تلاش ها این است که نرخ خوراک به گونه ای طراحی شود که درنهایت سود ۱۰ تا۱۵ درصدی عاید شود درحالیکه در عربستان قیمت خوراک هرعددی باشد درهرحال باید تا ۳۰ درصد درفروش آن به واحدهای پتروشیمی تخفیف داده شود.

وی سود۱۰ تا ۱۵ درصدی را برای پتروشیمی های ایرانی کافی نمی داند چرا که از نظر وی پتروشیمی ها درحالی که تنها ۴ تا ۵ درصد گاز کشور را استفاده می کنند اما تا ۴۰ درصد صادرات غیر نفتی و ارز آوری کشور به آنها اختصاص دارد.