به گزارش پارس به نقل از جام جم، نزدیک شدن به ماه های پایانی فصل بهار همیشه با استرس و نگرانی برای مستأجران و متقاضیان خرید مسکن همراه بوده است. استرسی که ناشی از شروع روند افزایشی قیمت ها و کاهش قدرت خرید جویندگان مسکن است.

این اتفاق در دو سال گذشته با شدتی بیش از سابق خود را نشان داد و سبب شد تا طرح هایی جدید به منظور کنترل بازار مسکن در دستور کار دولت قرار گیرد.

امسال اما اوضاع به گونه ای متفاوت رقم خورده است. چرا که اتفاقا فصل بهار به افزایش معاملات و رشد قیمت ها منجر نشده و بازار در رکود بسر می برد. در این باره فعالان بازار مسکن می گویند تا زمانی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تعیین نشده، اوضاع قیمت ها به همین منوال خواهد بود.

این حرف یعنی این که حداقل تا ابتدای تابستان امسال خبری از افزایش قیمت نخواهد بود. البته دولتی ها در این باره نگاه متفاوتی دارند و اقدامات انجام شده در زمینه ساخت و ساز را دلیل اصلی این رکود عنوان می کنند.

دلالان به انتخابات چشم دوخته اند

یکی از اشکالات بنیادین بازارهای اقتصادی ایران از جمله طلا، ارز و بخصوص مسکن، تأثیرپذیری بالای این بازارها از شایعات و گمانه زنی های تائید نشده است.

بنابراین قاعده، بررسی خبرنگار ما در بازار مسکن حاکی از تشدید نوعی جو روانی طی روزهای اخیر است که براساس آن فعالان بازار، انتخابات ریاست جمهوری را فصل جدیدی برای آغاز دور تازه افزایش قیمت ها در این بازار عنوان می کنند.

یکی از مشاوران املاک با اشاره به این نکته می گوید: تنها دلیل ثبات بازار این است که دلالان تا زمان تعیین شدن نتیجه انتخابات، از انجام معاملات خودداری می کنند. یکی دیگر از بنگاه داران هم با تأکید بر این که دلار نقشی کلیدی در تعیین قیمت ملک ایفا می کند، تثبیت قیمت دلار را عامل ثبات بازار در یک ماه گذشته و نیز روزهای باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری می داند.

این گفته ها زمانی که در کنار آمار ارائه شده از بازار مسکن در سال گذشته قرار می گیرد، نگرانی ها از بابت افزایش قیمت ملک طی ماه های آینده را دوچندان می کند.

براساس گزارش مرکز آمار، در بهار ۹۱ متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملاتی در شهر تهران نسبت به بهار ۹۰ معادل ۳۱.۲ درصد افزایش یافته است. آیا تثبیت قیمت ها در شرایط کنونی به منزله فنری فشرده است که مهار آن بعد از انتخابات رها وقیمت ها به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت؟

سال عرضه انبوه مسکن

اما مقامات دولتی در این باره نظر دیگری دارند. مسئولان وزارت راه و شهرسازی که البته همواره تلاطم های قیمتی بازار را نادیده انگاشته اند، عرضه انبوه مسکن مهر در سال جاری را عاملی قوی برای کنترل بازار در آخرین سال فعالیت دولت عنوان می کنند.

ابوالفضل صومعلو، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاش های انجام شده درخصوص احداث واحدهای مسکونی مهر، گفته است که هم اکنون یک میلیون و ۷۱ هزار و ۵۷۲ واحد مسکونی هم در سال ۹۲ در برنامه افتتاح است.

وی با استناد به همین امر از مردم خواسته در فضای باثبات بازار، عطش خرید مسکن نداشته باشند؛ نکته ای که رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم بر آن تاکید دارد.

انتخابات، آغازی بر ثبات قیمت

متاسفانه با اندک افزایشی در قیمت مسکن، عطش خرید مردم بیشتر می شود که این امر در بسیاری اوقات ریشه گرانی های بزرگ بوده است؛ این جمله ای است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک می گوید.

مصطفی قلی خسروی البته افزایش قیمت سال گذشته را به دلیل تشدید تحریم ها و افزایش قیمت دلار توصیف و خاطرنشان می کند: در ماهی که گذشت، دلار در بازار باثبات بود و اگر عده ای که منافع آنها ایجاب می کند دست از شایعه پراکنی در بازار بردارند، می توان امیدوار بود که این ثبات حتی بعد از انتخابات، بیشتر هم بشود. او البته آرامش سیاسی در کشور بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را نیز یکی دیگر از زمینه های جلوگیری از بروز تنش های قیمتی در بازار مسکن عنوان کرد.

قیمت ها چه می گویند؟

براساس آخرین برآوردهای رسمی، در پاییز سال گذشته متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران سه میلیون و ۲۸۲ هزار تومان بوده است.

بر این اساس در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی شش میلیون و ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان در منطقه یک و کمترین آن در حدود یک میلیون و ۶۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان در منطقه ۱۸ بوده است.

این تنها اطلاعات رسمی از اوضاع قیمتی در بازار مسکن است. سال گذشته با راه اندازی سایتی تحت عنوان سامانه اطلاعات بازار مسکن ایران، مقامات دولتی ابراز امیدواری کردند این سایت، مرجعی برای تعیین قیمت ملک در مناطق مختلف شهرهای کشور باشد. اما این هدف در ماه های نخست راه اندازی به دلیل استقبال نکردن خریداران و فروشندگان محقق نشد.

در ادامه مسئولان تصمیم به تعطیلی این سایت از نیمه دوم سال گذشته گرفتند. بااین حال مقایسه قیمت های روز بازار با آرشیو قیمت های موجود حاکی از افزایش شدید قیمت مسکن در نخستین روزهای سال جدید است؛ افزایشی که روشن نیست تکلیف آن درماه های پیش رو چه خواهد شد.