پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- گزارش مرکز آمار درباره وضعیت مسکن در تهران و استان های دیگر نشان می دهد که خرید و فروش مسکن در اغلب استان های کشور با رکودی نسبی همراه است و در برابر، اجاره رونق بیش تری داشته و نرخ رشد آن نیز بیش تر بوده است. مرکز آمار در گزارش خود از نیمه دوم سال 94 در کشور و نیز بهار 95 در تهران نشان می دهد که متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده  از طریق بنگاه های معاملاتی در کل کشور 10458هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 0.6 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.3 درصد کاهش داشته است. تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه های معاملاتی کشور نسبت به دوره مشابه سال قبل 27.6 درصد کاهش داشته است. در میان استان های کشور بیش ترین قیمت فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده 3 میلیون و 395 هزار تومان در تهران و کم ترین آن حدود 60 هزار تومان در استان کهکیلویه و بویر احمد بوده است. از کل معاملات انجام شده در این قسمت نیز استان فارس با 13.2 درصد دارای بیش ترن سهم و استان ایلام با 0.2 درصد دارای کم ترین سهم می باشد.

در شهر تهران اما قیمت فروش زمین نسبت به فصل مشابه سال قبل رشدی 3.2 درصدی داشته است و متوسط آن 4 میلیون 550 هزار تومان با میانگین مساحت 227 متر مربع بوده است. در میان مناطق 22 گانه تهران اما بیش ترین متوسط قیمت زمین در منطقه 3 با 9 میلیون و میانگین مساحت 348 متر بوده و کم ترین آن نیز با میانگین 215 متر مربع مساحت در منطقه 20 با 1 میلیون و 430 هزار تومان بوده است که نشان دهنده اختلاف 7 برابری میان مناطق فقیر و ثروتمند تهران دارد.

 

رکود در بازار خرید و فروش مسکن

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیر بنای مسکونی در بنگاه های معاملاتی نیز در سطح کشور حدود 1 میلیون و 400 هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.5 درصد کاهش داشته است.

با این حال تعداد معاملات درسطح کشور نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل 11.6 درصد کاهش پیدا کرده است. اما مقایسه متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در میان استان های کشور نشان می دهد که بیش ترین آن در تهران با متوسط 3 میلیون و 300 هزار تومان و کم ترین آن در استان کهکیلویه و بویراحمد با 180 هزار تومان است.استان تهران هم چنین با قیمت 25 میلیون برای هر متر مربع در برخی از زیربناهای مسکونی بالاترین نرخ هر متر مربع و چهارمحال بختیاری با هر متر مربع 15 هزار تومان رکورددار وجود زیربنای مسکونی با کم ترین قیمت در هر متر مربع است. تهران با 32 درصد و کهکیلویه با 0.2 درصد دارای بیش ترین و کم ترین سهم از کل معاملات انجام شده در بنگاه های معاملاتی سراسر کشور بوده اند.

متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملاتی در شهر تهران 4 میلیون و 238 هزار تومان با میانگین مساحت 86 متر مربع و متوسط عمربنای 9 سال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 4.7 درصد افزایش داشته است. بیش ترین متوسط قیمت در زیربناهای مسکونی متعلق به منطقه 1 با 9 میلیون و کم ترین آن متعلق به منطقه 1 با 2 میلیون و 100 هزار تومان است.

 

رونق بازار اجاره منزل

نمودار های مختلف نشان می دهد که طی چند سال اخیر که قیمت خرید و فروش زیربناهای مسکونی به رکودی نسبی رسیده و نسبت به سال های پایانی دولت قبل رشد چندانی نداشته است، قیمت اجاره بها چنین وضعیتی ندارد و علی رغم کاهش آن در دوره کوتاهی هماره رشد نسبتا ثابتی را داشته است. این مساله باعث شده است که نمودار افزایشی اجاره بها شیبی بیش تر از خرید و فروش داشته باشد. متوسط اجاره به علاوه سه درصد ودیعه برای یک متر مربع زیربنای مسکونی حدود 7 هزار تومان بده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 8.4 درصد افزایش داشته است. با این حال تعداد معاملات اجاره ماهانه در سطح کشور نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 11 درصد کاهش پیدا کرده است، مساله ای که بیش تر به فصل و دوره آمارگیری مرتبط است. تهران، گران ترین شهر ایران برای زندگی در این میان مانند نمونه های قبلی بیش ترین متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه را داشته و متوسط اجاره ماهانه برای هر مترمربع آن حدود 16800 تومان بوده است. چهار محال و بختیاری نیز با 2100 تومان کم ترین متوسط نرخ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه را برای هر متر مربع داشته است. کم ترین اجاره ماهانه به علاوه سه درصد برای هر متر مربع نیز متعلق به استان قزوین با 176 تومان بوده است و بیش ترین نیز متعلق به استان تهران با 98 هزار تومان. از کل معاملات اجاره زیربنای مسکونی در کشور استان تهران با 42.7 درصد بیش ترین سهم و خراسان جنوبی با 0.1 درصد کم ترین سهم را دارا بوده اند. نگاهی به آمار تفصیلی شهر تهران نیز نشان می دهد متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع 21 هزار تومان با میانگین مساحت 76 متر مربع و متوسط عمر بنای 13 سال بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل 9 درصد افزایش داشته است. کم ترین نرخ اجاره بها در تهران نیز برای هر متر مربع به علاوه سه درصد ودیعه 10 هزار تومان با میانگین مساحت 64 متر مربع و میانگین عمر 19 سال در منطقه 19 است.