کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زارعت با اشاره به شکسته شدن رکورد تولید جو پس از 26 سال اظهار داشت: امسال بیش از سه میلیون و 800 هزارتن جو در کشور تولید شده که در مقایسه با سال گذشته حداقل افزایش 600 هزارتنی دارد.

وی در خصوص خرید تضمینی جو نیز گفت:امسال یک میلیون و 200 هزارتن جو از کشاورزان خریداری شده که این رقم در سال گذشته 300 هزارتن بوده است.

خاکسار با بیان اینکه خرید تضمین جو و گندم از نظر بازرگانی متفاوت است، افزود: اکثرا جو کشت شده به بخش خصوصی فروخته می شود یا از سوی کشاورزان برای مصرف در دامداری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زارعت ادامه داد: قیمت جو تابع عرضه و تقاضا است و نوسانات قیمت با افزایش و کاهش میزان کشت محصول ارتباطی ندارد.
به گفته وی در سال زراعی جاری با جا به جایی اراضی کم بازده امیدواریم میزان تولید افزایش یابد.
 
*** انتقال کشت حبوبات بهاره به پاییزه
مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زارعت در خصوص برنامه وزارت جهاد برای افزایش تولید حبوبات نیزعنوان کرد: افزایش عملکرد و کشت حبوبات از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است و توسعه مکانیزاسیون در این خصوص امری مهم به شمار می رود.
وی ادامه داد:  تولید حبوبات با مشکل خاصی همراه نیست و تنها نوسانات قیمت موجب شده که کشاورزان نسبت به کشت برخی اقلام اقدام و یا منصرف شوند.
خاکسار با بیان اینکه کشت برخی اقلام مشکلاتی برای تولید به همراه داشته است، افزود: برخی اقلام مانند نخود در برابر سرما آسیب پذیر هستند از این رو بهتر است که این اقلام در بهار کشت شوند.
این مقام مسئول در خصوص تاثیر انتقال حبوبات از کشت بهاره به پاییزه گفت:کشت حبوبات در پاییز میزان عملکرد را تا سقف دو برابر کشت بهاره افزایش می دهد به گونه ای که میزان نخود و عدس از 500 کیلو به یک هزار و 500 کیلو در هکتار می رسد.
وی در ادامه یادآور شد: ظرف دو الی سه سال آینده با انتقال کشت حبوبات بهاره به پاییزه می توانیم حبوبات را صادر کنیم.
 
*** پیش بینی تولید 2 میلیون و 200 هزارتن برنج در سال جاری
وی در خصوص وضعیت تولید نیز برنج گفت: با توجه به اقدامات مناسب و مدیریت زراعی مزارع امسال وضعیت تولید و عملکرد شالیزارها مناسب بوده است.
این مقام مسئول در خصوص میزان تولید نیز بیان کرد: در سال جاری از 3 میلیون و 200 الی 3 میلیون و 400 هزارتن شلتوک 2 میلیون و 100 الی 2 میلیون و 200 هزارتن برنج سفید برداشت می شود.
مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زارعت در پاسخ به این سوال که کشت برنج در سایر استان ها به غیر از گیلان ومازندران مقرون به صرفه است یا خیر؟ اظهار کرد: در سایر استان ها همچون اصفهان، فارس و... تولید برنج به سبب آب بر بودن صرفه اقتصادی ندارد و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی تنها توسعه تولید در استان های گیلان و مازندران را به دنبال خواهد داشت.