به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رضا حق پرست در جلسه دیدار با هیئت محققان ترکی در خرم آباد اظهار کرد: متأسفانه مصرف برنج در کشور ما بسیار زیاد است و این در حالی است که ایران یک کشور خشک محسوب می شود و این سبب شده است که سالانه حدود 1.5 میلیون تن برنج به کشور وارد می شود.

وی افزود: ایران سیزدهمین کشور پرمصرف برنج در دنیا است و همچنین از نظر مصرف گندم در دنیا رتبه چهارم را به خود اختصاص  داده است که این دو محصول هر دو کربوهیدراته هستند و سرشار از نشاسته هستند که همین عامل سبب بروز بسیاری از بیماری های خطرناک در انسان می شود.

دکتر حق پرست تصریح کرد: یکی از بیماری هایی که در بین مردم ایران بسیار شایع است دیابت است که این بیماری ناشی از مصرف زیاد نشاسته است و شیوع این بیماری در بین مردم ایران به طوری است که 10 درصد از مردم ایران مبتلا به این بیماری هستند.

مشاور عالی شورای نخود کشور بیان کرد: برنج و گندم مورد مصرف ما بدون فیبر هستند و سالانه 40 هزار نفر از مردم ایران بر اثر سرطان و بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند و این بیماری ها نیز ناشی از کمبود فیبر در بدن است.

وی اظهار کرد: نخود دارای پروتئین بسیار بالایی است و می تواند در پیشگیری از بیماری هایی مانند پوکی استخوان، دیابت، چربی خون و کلسترول بسیار مؤثر است و می توان با وارد کردن این ماده در سبد غذایی افراد از پروتئین موجود در آن بهره بسیاری برد.