بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با اشاره به لایه نفتی پارس جنوبی گفت: سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان از قبیل یارانه و مالیات بر ارزش افزوده به خزانه واریز کردیم و یکی از مواردی که صنعت نفت با آن دست به گریبان است همین پرداخت یارانه‌های نقدی است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت قراردادهای صنعت نفت گفت: پس از مذاکراتی که در مجلس انجام شد، قرار شد اصلاحات قراردادهای صنعت نفت انجام شود که این اصلاحات هفته آینده در دولت اعمال خواهد شد و پس از آن این قراردادها برای بررسی به مجلس ارسال می‌شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه قراردادها نیاز به تصویب مجلس ندارد، گفت: باید شرایط عمومی قراردادها تهیه شود و بر اساس قانون یک نسخه از آن به صورت محرمانه و طبقه‌بندی شده به مجلس ارسال خواهد شد که البته این موضوع مدت زمان طولانی نخواهد انجامید و ما سعی داریم هر چه سریع‌تر پیش‌نویس این قراردادها را تضمین کنیم.

وی در خصوص صادرات گاز ایران به عراق گفت: تمام مراحل انجام صادرات گاز ایران به عراق آماده شده است اما ناامنی‌هایی که در کشور عراق وجود دارد موجب شده است که این طرح به تاخیر بیفتد.

وزیر نفت با اشاره به دستوراتی که در خصوص رعایت مسائل HSE بهداشت،‌ایمنی، محیط زیست داده شده است،‌گفت: یکی از وظایفی که شرکت‌های فعال در صنعت نفت باید رعایت کنند، اجرا و استقرار دقیق این سامانه است که در کنار آن آموزش و تجهیزات و مانور یکی از الزامات است ولی متاسفانه ما ابزاری نداریم که به شرکت‌ها اجرای این الزامات را وادار کنیم.

ریزش پول نفت در دوران تحریم

وی یکی از مصادیقی که در دوران تحریم گریبانگیر صنعت نفت ایران بود را ریزش پول نفت فروخته شده به خارج عنوان کرد به طوری که برخی از کشورها که نفت ایران را می‌خریدند به دلایل تحریم نمی‌توانستند تمام آن پول را پرداخت کنند و این پول ریزش داشت که ضررهای زیادی را به ملت وارد کرد.

زنگنه با اشاره به اینکه هم اکنون در هیچ جا ریزش پول نداریم گفت: تنها جایی که این ریزش پس از برجام نیز وجود داشته است، معامله با چینی‌هاست که بعد از سفر وزیر اقتصاد به چین و رایزنی با دوستان چینی ما امیدوارم این موضوع حل شود و در این کشور نیز دیگر ریزش پول نداشته باشیم.