به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، جواد اوجی امروز در یک نشست خبری در هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران اظهار داشت: در سال ۹۱ با وجود سرمای طولانی، کاهش واردات گاز از ترکمنستان به دلایل فنی و مالی، اضافه نشدن گاز تولیدی کشور و اضافه شدن بیش از ۱.۴ میلیون مشترک جدید اما خوشبختانه قطعی گاز نداشتیم و گازرسانی به نیروگاه ها نیز ۳ درصد بیشتر شد.

وی با اشاره به راه اندازی ایستگاه های تقویت فشار جدید در سال گذشته گفت: امسال حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۰۰ میلیون مترمکعب به گاز تولیدی کشور اضافه می شود، تا نگرانی ها برطرف شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز اظهار داشت: اولین تجربه ذخیره سازی گاز طبیعی ایران در میدان سراجه سال گذشته به بهره برداری رسید، چنانکه روزانه ۷.۵ میلیون مترمکعب گاز به آن تزریق می شود و امیدواریم در زمستان روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب از آن گاز برداشت کنیم.

اوجی افزود: دومین پروژه ذخیره سازی کشور در مخزن شوریجه ب در خانگیران سرخس در نیمه اول ۹۲ به بهره برداری می رسد که توانایی تزریق ۱۰ میلیون مترمکعب و برداشت ۲۰ میلیون مترمکعب گاز را خواهد داشت.

اوجی اظهار داشت: امسال تا یکی دو ماه آینده واحد LPG گاز فشرده مایع پالایشگاه فجر جم برای تولید روزانه ۱۸۰ تن LPG وارد مدار می شود.

وی با بیان اینکه بین ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان در شرکت ملی گاز برای خطوط انتقال فشار قوی و امثال آن سرمایه گذاری خواهیم کرد، گفت: یکی از این خطوط خط صادرات به عراق است که اول تیر ماه صادرات گاز به عراق به میزان ۲۵ میلیون مترمکعب آغاز شد و همچنین خط لوله هفتم به سمت زاهدان و زابل و مرز زاهدان به اضافه سیستم میترینگ احداث می شود.

اوجی افزود: برای امسال احداث ۵ ایستگاه تقویت فشار جدید نیز در دستور کار ما قرار دارد که هر یک ۷۰ میلیون یورو هزینه خواهد داشت و خط لوله ۴۲ اینچ کیاسر - دامغان و توسعه پالایشگاه ایلام برای رساندن ظرفیت از ۷ به ۱۰میلیون مترمکعب امسال عملیاتی می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: امسال به سمت صادرات گاز به عراق از دو طریق ایلام و بصره حرکت می کنیم و صادرات گاز به حوزه خلیج فارس و امارات به میزان ۴۰ تا ۴۵ میلیون مترمکعب نیز در مراحل نهایی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز به صادرات گاز به اروپا از دو مسیر انجام می شود، یکی از طریق ترکیه و دیگری از طریق عراق، سوریه، لبنان، مدیترانه اشاره کرد و گفت: سال گذشته تهاتر گاز و کالا با ترکمنستان داشتیم که شرکت های لوله سازی در مقابل گاز وارداتی به آنها لوله صادر کردند و امسال نیز این کار ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به گازرسانی به ۱۷۰۰ روستا در سال گذشته گفت: آمار گازرسانی ایران بالغ بر ۱۴ هزار روستا، هزار شهر، ۵۸ هزار واحد صنعتی و ۶۶نیروگاه را شامل می شود.

وی در ادامه با اشاره به بومی سازی کالاهای مورد استفاده در صنعت گاز گفت: در حوزه کمپرسور و توربین که دانش بالایی می طلبد و بعد از تجهیزات هسته ای دومین رتبه را از نظر پیچیدگی دارد، موفق شدیم کمپرسورها را صد در صد و توربین ها را ۷۰ درصد داخلی سازی کنیم.

وی افزود: در هر ایستگاه تقویت فشار ۶ دستگاه توربین وجود به کار می رود و ما در کشور ۶۷ ایستگاه تقویت فشار داریم.

اوجی با بیان اینکه ۶۵ تا ۷۰ درصد نیاز صنعت گاز در داخل تأمین می شود، گفت: یک زمان ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینه خرید کالاهای صنعت گاز صرف واردات می شد، اما سال گذشته ۷۵ تا ۸۰ درصد این کالاها را به صورت ریالی خریدیم و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد به صورت ارزی برای خرید کالا هزینه شد.

وی در ادامه گفت: با ابتکارات انجام شده در سال گذشته نزدیک به ۴۰ میلیون مترمکعب به حجم فراورش گاز در پالایشگاه های فجر جم و بیدبلند اضافه شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز اظهار داشت: سال گذشته ۸.۴ میلیارد مترمکعب گاز صادر شد و ۴.۵ میلیارد مترمکعب وارد کشور شد که به معنی بیش از ۵۰ درصد کاهش واردات است.

وی اضافه کرد: بر این اساس ارزش گاز صادراتی ۳.۵ میلیارد دلار و ارزش گاز وارداتی ۱.۸ میلیارد یورو بوده است.

اوجی در خصوص سرمایه گذاری در پالایشگاه های پارسیان و بیدبلند۲ گفت: ۲۰ درصد از این دو پالایشگاه سهم سرمایه گذاری شرکت ملی گاز است و شرکت انرژی سپهر تلاش می کند، با آوردن شرکای جدید سهم خود را کم کرده، تا بتواند هزینه های ۴.۵ میلیارد دلاری سرمایه گذاری را تأمین کند.

اوجی اظهار داشت: با وزارت نیرو درباره بدهی آنها برای خرید گاز وارد مذاکره شدیم و قرار شد ۲ نیروگاه بابت بدهی های وزارت نفت به وزارت نفت واگذار شود، چرا که بدهی وزارت نیرو تنها به شرکت ملی گاز ۹۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: وظایف غیرحاکمیتی شرکت ملی گاز تحت عنوان شرکت توزیع گاز واگذار می شود و شرکت ذخیره سازی به مدیریت ذخیره سازی در شرکت ملی گاز تبدیل می شود.

اوجی ادامه داد: مذاکرات صادرات گاز را با امارات و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس پی گرفتیم و هم با بخش خصوصی و هم با دولت های آنها مذاکره می کنیم.

وی اظهار داشت: از اوایل تیر ماه بین ۷ تا ۲۵ میلیون مترمکعب از مرز ایلام برای نیروگاه های بغداد و المنصوریه صادر خواهیم کرد.

این مقام صنعت گاز افزود: قیمت صادرات گاز به عراق بر اساس قیمت فروش نفت خام و فرآورده های نفتی چون نفت کوره و نفت گاز تعیین می شود که این قیمت نزدیک به قیمت گاز صادراتی ما به ترکیه و بیش از قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری ایران در خط لوله صلح در بخش پاکستانی این خط گفت: ایران ۲۵۰ میلیون دلار پول و ۲۵۰ میلیون دلار تجهیزات به این خط اختصاص می دهد و بقیه سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری توسط شرکت گاز ایالتی پاکستان و با کمک آلمان ها و چینی ها که برنده مناقصه شده اند، انجام می شود.

وی اظهار داشت: قرارداد صادراتی گاز به سوئیس نیز نهایی شده و هم ما و هم سوئیس در حال مذاکره با ترکیه برای هزینه ترانزیت گاز از ترکیه هستیم.

اوجی با بیان اینکه سالانه ۲ میلیارد مترمکعب گاز به سوئیس صادر خواهد شد، گفت: ایران برنده مناقصه خرید شرکت توزیع گاز ترکیه نشد.