علی نورزاد با اشاره به نقش مهم شهرستان خلخال در اتصال شمال کشور به شمال‌غرب، اظهار داشت: بهره‌برداری از محور خلخال- فیروزآباد موجب ایجاد ارتباط مناسبی بین استان‌های گیلان، زنجان و اردبیل می‌شود و از آنجا که خلخال یکی از پرترددترین شهرهای استان است و هر ساله گردشگران بسیاری با تردد از محورهای ارتباطی این شهرستان به ویژه جاده اسالم به خلخال و خلخال- پونل به استان گیلان سفر می‌کنند، بهره برداری از این محور نقش اساسی در روان شدن ترافیک منطقه دارد.

وی این مسیر را در برقراری ارتباط بین شهرستان‌های کوثر و خلخال در استان اردبیل مهم ارزیابی کرد و گفت: این محور با ایجاد ارتباط بین سه استان مذکور موجب ارتباط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه می‌شود و با کاهش قابل ملاحظه زمان سفر و سرعت جابه‌جایی کالا و محصولات کشاورزی، موجب اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به قطعه‌های این پروژه اظهار داشت: این محور که راه اصلی اردبیل- سرچم را از محل فیروزآباد به راه آسفالته خلخال- اسالم متصل می‌کند در چهار قطعه احداث شده است.

 وی افزود: قطعه اول به طول ۱۰ کیلومتردر حال اتمام عملیات روسازی است و عملیات اجرایی قشر بیندر به پایان رسیده و قشر توپکا در حال اجرا شدن است. قطعه دوم نیز به طول ۸ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی در حال اتمام است. قطعه سوم با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی در حال تکمیل است.

نورزاد ادامه داد: عملیات اجرای باقیمانده  قطعه‌های ۲، ۱و ۳ شامل اجرای لایه توپکا، نصب علایم و گاردریل است و  قطعه چهارم این پروژه نیز در قالب کمربندی خلخال در حال اجرا است و هم اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان اعتبار هزینه شده برای این محور را ۲۹۰ میلیارد ریال دانست و گفت: با اتمام باقیمانده عملیات اجرایی کل ۲۷ کیلومتر محور فیروز آباد- خلخال در شهریور ماه همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.